Matematik
Hjælp til opstilling af ligning ud fra tekst.
17. august 2015 af
SimoneDV
-
Niveau: A-niveau
Hejsa. Jeg er en pige som lige er startet på gymnasiet. Jeg har fået lektier for i matematik, og sidder og kæmper lidt med noget med nogle ligninger, som jeg håber der er en venlig sjæld derude, som kan hjælpe mig med. Det handler om, at kunne opstille en ligning ud fra en tekst. Har aldrig prøvet det før, så det er helt nyt for mig :)
Opgave 1: Peter er ved at læse en bog. Han vil gerne have læst den færdig, men det bliver i gennemsnit kun til 15 sider om dagen. Han er nået til side 86, og bogen er på i alt 259 sider. Hvor længe går der inden han er færdig med bogen? Opstil en ligning, og løs den.
Opgave 2: Et hus har egen brønd. Brønden giver ikke ret meget vand, der løber kun 30 liter i timen til brønden. I en periode bruger beboerne 900 liter i døgnet. Hvor lang tid går der inden de løber tør for vand, hvis husets vandbeholder fra starten af perioden indeholdt 450 liter? Opstil en ligning, og løs den.
Håber der er en der kan hjælpe. På forhånd tak.
Mvh. Simone. :)
Opgave 1: Peter er ved at læse en bog. Han vil gerne have læst den færdig, men det bliver i gennemsnit kun til 15 sider om dagen. Han er nået til side 86, og bogen er på i alt 259 sider. Hvor længe går der inden han er færdig med bogen? Opstil en ligning, og løs den.
Opgave 2: Et hus har egen brønd. Brønden giver ikke ret meget vand, der løber kun 30 liter i timen til brønden. I en periode bruger beboerne 900 liter i døgnet. Hvor lang tid går der inden de løber tør for vand, hvis husets vandbeholder fra starten af perioden indeholdt 450 liter? Opstil en ligning, og løs den.
Håber der er en der kan hjælpe. På forhånd tak.
Mvh. Simone. :)
Skriv et svar til: Hjælp til opstilling af ligning ud fra tekst.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.