Matematik
Tetrade pyradmide ved vektorregning
Hej
Je ghar prøvet at beregne opg a således:
Startede med at finde AB og CD og brugte derefter formlen for vinklen mellem vektorene. Men det var åbenbart forkert ifølge facit. Opgave b og c siger mig så intet. Nogle der kan hjælpe?
På forhånd tak!
Svar #1
23. september 2015 af nejvelda
Her er mit bud på, hvordan jeg beregnede a'eren som ikke gik op:
Svar #2
23. september 2015 af Eksperimentalfysikeren
Det er din sidste udregning, det er galt med. der skal ikke stå 104-90, men 180-104.
Og så lige lidt sprogligt: Det hedder et tetraeder med r til sidst.
tetraeder, tetraederet, tetraedre, tetraedrene
Svar #3
23. september 2015 af nejvelda
Mange taak! Hvorfor skal det lige være 180 grader man trækker fra? :D
Svar #4
Du kan lægge en plan så den indeholder AB og er parallel med CD. Når du har ligningen for den, kan du vælge et vilkårligt punkt på CD og finde afstanden til planen.
Planen finder du ved først at finde dens normalvektor. Den skal være vinkelret på både AB og CD, så brug krydsproduktet. Koefficienterne i planens ligning
ax+by+cz+d=0
er koordinaterne til normalvektoren. Det konstante led, d, i ligningen finder du ved at indsætte A eller B.
Svar #5
#3 Hvis du ser på to linier i en plan, kan du se, at de danner fire vinkler med hinanden. To nabovinkler er tilsammen 180º.
Svar #7
Det er en skitse til b. Jeg håber, den kan vise dig vej. Ellers: skriv igen.
Svar #9
24. september 2015 af Soeffi
Geogebra. a) Vinklen målt mellem vektor AB og vektor DC.

Svar #10
Geogebra. b) Man danner krydsproduktet mellem AB og CD. Krydsproduktvektoren og AB udspænder et plan, der skærer CD i en ret vinkel.
Skæringspunktet E findes og forbindes til AB med en lije, der er vinkelret på AB. Skæringspunktet kaldes F. |EF| er den korteste afstand mellem de to sider. Den måles til 3,07 m.

Svar #11
Geogebra. c). Rumfanget er 1/3 højde gange grundflade. Længden af krydsproduktet mellem BA og BD er 12. Grundfladen er derfor (1/2) · 12 m2 = 6 m2. Højden ses direkte at være 4 m. Rumfanget bliver (1/3) · 6 m2 · 4 m = 24/3 m3 = 8 m3.

Svar #12
25. september 2015 af Soeffi
#0. b) Bruger man afstandsformlen for to rette linjer i rummet med retningsvektorerne AB og CD, får man:
![dist(\overrightarrow{AB},\overrightarrow{CD})=\frac{\left | [\overrightarrow{AB}\times \overrightarrow{CD}]\cdot \overrightarrow{BC} \right |}{\left | \overrightarrow{AB}\times \overrightarrow{CD} \right |}=\frac{48}{2\sqrt{61}}=\underline{\underline{3,07}}](https://media.studieportalen.dk/images/equations/EIFgdVUhtL8CLXt11nfVcg==.gif)
Svar #13
25. september 2015 af nejvelda
i opg c altså #11 hvordan har du tegnet det? Altså, hvordan vidste du at hvor langt du skulle tegne vektorpilene?
Svar #14
25. september 2015 af Soeffi
#13 i opg c altså #11 hvordan har du tegnet det? Altså, hvordan vidste du at hvor langt du skulle tegne vektorpilene?
Man skal finde arealet af grundfladen og den er 1/2 gange længden af krydsproduktet af de vektorer, der udspænder den. Disse vektorer er her valgt til BA og BD.
Svar #15
26. september 2015 af nejvelda
Jeg kan ikke finde ud af at tegne i 3D i det program jeg laver mine mat opg. Tror du man skal tegne det? :/
Skriv et svar til: Tetrade pyradmide ved vektorregning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.