Matematik
Taylorpolynomie ved hjælp af Maple
Håber der er nogle derude, som er kyndige I maple, fordi jeg er ikke specielt god til det.
Mit oprindelige udtryk lyder:

Min opgave lyder på at jeg skal (har lavet fra a - f, men er gået i stå her)
g) Beregn vha. Maple det femteordens Taylorpolynomium for Tovn(t) med udviklingspunkt 0. (Det bemærkes, at da Pel nu er ubekendt vil den indgå som en parameter i polynomiet.)
h) Benyt resultatet fra opgave (g) til at beregne et udtryk (hvor Pel indgår) for ovnens temperatur efter 150 sekunder.
i) Hvad skal den tilførte elektriske effekt mindst være (tilnærmelsesvis), hvis ovnen skal opvarmes fra 295 K til 423 K på 150 sekunder?
Det er mest af alt opgave g) jeg er gået i stå ved (da den er altbetydende for opgave h)). Jeg har prøvet at bruge de kommandoer jeg har fået givet af læreren, men det giver ikke mening med det resultat jeg får. Som I kan se i det følgende har jeg fået oplyst alle de forskellige oplysinger, bortset fra Pel hvilket jeg prøver at regne med:

Er der nogen, som kan se hvad jeg laver af fejl?
Svar #1
22. november 2015 af peter lind
Jeg kender ikke Maple så jeg kan ikke hjælpe dig med den; men jeg kan give dig en metode. Jeg udelader indeks ovn i det følgende af bekvemmelighedsårsager.
Du skal finde T(0) T'(0), T''(0), T'''(0) o.s.v
T(0) er givet i opgaven
T'(0) finder du ved at indsætte T(0) i højre side
T''(0) finder du ved at differentieeere den oprindelige ligning og indsætte de nu kendte værdier for T(0) og T'(0) i resultatet
T'''(0) finder du ved at differentiere udtrykket for T''(0) og indsætter de nu kendte værdier
o.s.v.
Skriv et svar til: Taylorpolynomie ved hjælp af Maple
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.