Fysik

Dynamik krafter

02. december 2015 af Nadiaxxx (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej jeg sidder med denne opgave som jeg har lidt svært med. 

I denne opgave skal I undersøge hvordan en gruppe pa° 4 hunde spændt foran en hundeslæde kan trække en voksen mand og hans oppakning med den højeste kraft (massen i alt er 200 kg). Antag at alle hundene er lige stærke. Indtegn kræfter pa° nedensta°ende skematiske tegninger af forskellige hundeopstillinger og forklar, hvorfor den ene opstilling er bedre end den anden. 

Den ene tegning er hvor hundene løber i rækker (lige efter hinanden)

Den anden tegning er hvor hundene løber spredt

Jeg ved at den hvor hunene løber i række er bedst pga. luftmodtanden er mindre samt noget med kraftanalyse, men er ikke sikker på hvordan jeg skal bevise det med en kraftanalyse??

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. december 2015 af Eksperimentalfysikeren

Når hundene løber spredt, vil træklinerne gå i forskellig retning. Kraften fra den enkelte hund opdeles i en komposant i kørselsretnningen og én vinkelret på. De 4 hundes kraftkomposanter vinkelret på kørselsretningen bliver tilsammen 0, ellers ville kørselsretningen ændre sig. De 4 fremadrettede komposanter bliver mindre end hundenes totale trækkraft, fordi noget af kraften er brugt til komposanterne vinkelret på kørseksretningen.

Skriv et svar til: Dynamik krafter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.