Matematik

Side 2 - Analyse :urbilleder - Billedemængde

Brugbart svar (0)

Svar #21
30. januar 2016 af gariban

Ah, jeg har skrevet definationen forkert op:

f−1(H) = {x ∈ X | f(x) ∈ H}⊆ X.

Hmmm...

Brugbart svar (0)

Svar #22
30. januar 2016 af gariban

Jeg er træt.

Matematik er mega hårdt

Tak for hjælpen. Jeg giver op for i dag.

Brugbart svar (0)

Svar #23
30. januar 2016 af Stats

Hårdt, men mega spændende og sjovt :)

- - -

Mvh Dennis Svensson

Brugbart svar (0)

Svar #24
31. januar 2016 af gariban

det gælder at f-1(A)={x∈X|f(x)∈A}, samtidigt er f(A)={f(x)|x∈A}

det vil sige at f(f-1(A))=f({x∈X|f(x)∈A}={f(x')|x'∈{x∈X|f(x)∈A}}=A.

Dette er givetvis lidt forvirrende skrevet op, men mængden før det sidste lighedstegn er jo "Funktionsværdien til de punkter hvis funktionsværdi ligger i A" hvilket jo netop er A.

Giver det mening? :)

Så er jeg tilbage. Kan I stadig hjælpe med denne opgave.

#1. Jeg forstår ikke hvad du bruger definationen for billedemængden til. Og kan du forklarer step for step hvad du egentlig gør? :/

Brugbart svar (0)

Svar #25
31. januar 2016 af SådanDa

f(f-1(A))=f({x∈X|f(x)∈A}={f(x')|x'∈{x∈X|f(x)∈A}}, det eneste jeg bruger her er de to definitioner, det første lighedstegn benyttes definitionen af urbilledet, og i det andet definitionen af billedmængden, så skal man vise at:

{f(x')|x'∈{x∈X|f(x)∈A}}⊆A

Så lad y∈{f(x')|x'∈{x∈X|f(x)∈A}}, det vil sige at der eksisterer et x' således at y=f(x') og at x'∈{x∈X|f(x)∈A}, af dette fremgår det at f(x')∈A og da y=f(x') vil y∈f(x'), og altså gælder {f(x')|x'∈{x∈X|f(x)∈A}}⊆A og dermed   f(f-1(A))⊆A

Det er måske en smule frem og tilbage, men sådan vil mit løsningsforslag se ud, man givet gøre det på andre måder også :)

Brugbart svar (0)

Svar #26

Jeg forstår ikke hvor du har et y fra når funktionen er f: X -> X

Brugbart svar (0)

Svar #27

y er bare valgt vilkårligt fra mængden {f(x')|x'∈{x∈X|f(x)∈A}}, den behøver ikke at kaldes y, jeg ville bare ikke bruge flere x'er :)

Brugbart svar (0)

Svar #28

Okay. :) Mange tak, vil prøve at se om jeg kan få det til at give mening 

Brugbart svar (0)

Svar #29

Hvordan bruges definationen jer:

f({x∈X|f(x)∈A}={f(x')|x'∈{x∈X|f(x)∈A}}

du tager funktionen til et vilkårligt x element. Så får du f(x').

Hvordan ved du så der gælder at dit vilkårlige x element tilhører mængden X hvor der gælder at f(x) tilhører a?

Brugbart svar (0)

Svar #30

Definitionen: f(A)={f(x)|x∈A}

sæt A={x∈X|f(x)∈A}, og benyt definitionen direkte (brug x' for ikke at blande de forskellige x'er sammen):

f({x∈X|f(x)∈A})={f(x')|x'∈{x∈X|f(x)∈A}}.

Funktionen tages ikke på et element her, men vi finder billedmængden af mængden {x∈X|f(x)∈A}, okay? :)

Brugbart svar (0)

Svar #31

Er x' et bestemt element?

Brugbart svar (0)

Svar #32

Ikke her: {f(x')|x'∈{x∈X|f(x)∈A}}. Det er mængden af f(x')'er hvorom det gælder at x' ligger i mængden af x'er (ikke x' men bare x) hvor f(x) ligger i A. Så der er ingen bestemte elementer.

Dog kan jeg se at jeg i #25 fik brugt x' igen her som et bestemt element, det burde selvfølgelig have været kaldt noget andet. Altså fra "sige at der eksisterer et x' således " burde der stå y' eller noget andet i stedet for x'.

en anden rettelse er at jeg skriver " og da y=f(x') vil y∈f(x')" der burde stå " og da y=f(x') vil y∈A" (og x' burde stadig være udskiftet), jeg håber ikke at det er alt for forvirrende..

Brugbart svar (0)

Svar #33

hvordan kan du bare sætte A={x∈X|f(x)∈A

{x∈X|f(x)∈A} er jo f-1(A) og ikke A?

Sorry de mange spg, men det her er kompekst.

Brugbart svar (0)

Svar #34

Nu bliver det liiidt forvirrende. Jeg prøver lige igen.

Brugbart svar (0)

Svar #35

Ahh, ja det er fordi min notation er dum og forvirrende.

Det er jo ikke heldigt at bruge A om både mængden i opgaven, og i definitionen.

Hvis nu at vi siger at definitionen er at for en vilkårlig mængde B⊆X og en funktion f: X→X er billedmængden: f(B)={f(x)|x∈B}.

Vi kommer så frem til ligheden f({x∈X|f(x)∈A})={f(x')|x'∈{x∈X|f(x)∈A}}. ved at benytte definitionen med den vilkålige mængde B fastsat som B={x∈X|f(x)∈A}, du kan se at så siger definitionen at f(B) er mængden af f(x) (men x er allerede brugt, så vi bruger x') så mængden af f(x') hvor x' ligger i B som altså er denne mængde {x∈X|f(x)∈A}, som jo altså kan skrives som  f({x∈X|f(x)∈A})={f(x')|x'∈{x∈X|f(x)∈A}}

Brugbart svar (0)

Svar #36

Jeg prøver lige at samle det hele igen. Jeg har mistet overblikket, så jeg skal lige have lidt tid, hvis det er ok?

Brugbart svar (0)

Svar #37

Det er helt fint, du må jo skrive igen hvis det stadig driller så. :)

Brugbart svar (0)

Svar #38

f(B) siger jo at det er lig mængden af f(x) for alle x tilhørende B.

Brugbart svar (0)

Svar #39

f(B) siger jo at det er lig mængden af f(x) for alle x tilhørende B.

og det mp ligge i denne mængde {x∈X|f(x)∈B}

DU har skrevet A istedet for B?

Brugbart svar (0)

Svar #40

Hvis vi nu lige kigger på det fra begyndelsen igen.

Vi skal vise at for en mængde A gælder at f(f-1(A))⊆A. Her benytter vi først definitionen af urbilledet til at sige at: f-1(A)={x∈X|f(x)∈A}, dette gælder altså per definition, og vi indsætter dette i f(f-1(A)), så fås at:

f(f-1(A))=f({x∈X|f(x)∈A}), her er udtrykket for f-1(A) indsat.

Så vil jeg altså gerne omskrive dette udtryk ved hjælp af definintionen på billedmængden, dette bliver til f({x∈X|f(x)∈A})={f(x')|x'∈{x∈X|f(x)∈A}} igen direkte ud fra definitionen. f(B)={f(x)|x∈B}, dette er den generelle definition, vores må er at finde billedmængden for {x∈X|f(x)∈A}, vi lader B={x∈X|f(x)∈A} og indsætter i definitionen:

f(B)={f(x)|x∈B} => f({x∈X|f(x)∈A})={f(x)|x∈{x∈X|f(x)∈A}} hvor det med fed skrift er den indsatte mængde, vi skal dog holde x'erne fra definitionen adskilt fra x'erne i mængden, så skriv i stedet:

f({x∈X|f(x)∈A})={f(x')|x'∈{x∈X|f(x)∈A}} 

Altså B hører kun til i definitionen, og er en generel mængde, i opgaven har vi en konkret mængde som vi sætter ind i definitionen.

Der er 46 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.