Matematik

hjælp til matematik haster!!!!

25. februar 2016 af iisommerii (Slettet) - Niveau: A-niveau

hej jeg har brug for hjælp til nogle opgaver, jeg har prøvet at løse dem men jeg kan ikke komme til det rigtige resultat! jeg vedhæfter filen hvor opgaverne er på. på forhånd tak.

jeg har brug for hjælp til

opg 1 c og b

opg 2 a og c

opg 3 c og d

opg 4 b

opg 5

opg 6

på forhånd tusind tak

Vedhæftet fil: mat 9.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. februar 2016 af mette48

Det var mange.

Vis hvad du selv har lavet, fortæl hvilke problemer du har, så kan vi hjælpe ud fra det

 


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. februar 2016 af peter lind

opgave 1. En lineær funktion er en monoton funktion, så maksimuum og minimum finder du ved at beregne funktionsværdierne i endepunkterne. Teg evt. en graf

opgave 2. Man kan jo ikke se hele grafen! generelt aflæs 3 punkter på grafen og indsæt de givne værdier i udtrykket y = ax2+b*x + c. Særlig nemme punkter at regne med er skæring med akserne

opgave 3. Kender du ikke toppunktsformlen. Den står uden tvil i din bog og formesamling. Toppunktet angiver det største areal.

opgave 4. Et polynomium med rødderen r1 og r2 kan skrives som a(x-r1)(x-r2)

opgave 5. Erstat x med ½ i funktionsudtrykket

opgave 6. Divider ligningen med B og uddrag den n'te rod af resultatet


Svar #3
25. februar 2016 af iisommerii (Slettet)

i opgave 2 a hvor man skal finde a b og c, altså c ved jeg er der hvor y aksen skærer med x aksen er er de andre så dem kan man jo ikke direkte aflæse fra grafen? og i c løs uligheden, jeg ved ikke hvor jeg skal starte fra!

i opgave 3 c hvordan bruger man toppunktsformlen når man har A(x)=x(43/2-x)=-x^2+43/2x som definationsmængde og regneforskrift

i opgave 4 hvordan finder man 2 gradspolynomium med rødderne 5 og 15? hvilken bestemt formel skal ma anvende?

opg 5 kan jeg slet ikke finde ud af

opg 6 kan jeg slet ikke finde ud af
   


Svar #4
25. februar 2016 af iisommerii (Slettet)

opgave 4 mener du så at.. a(x-5)(x-15)... og hvad skal man så?


Svar #5
25. februar 2016 af iisommerii (Slettet)

jeg har virkelig brug for hjælp er helt lost hjæææælp!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. februar 2016 af peter lind

#4  du bør sætte a til et eller andet og gange parenteserne ud.

Hvis du vil have yderligere hjælp må du forklare nærmere hvad du ikke forstår.


Svar #7
25. februar 2016 af iisommerii (Slettet)

jeg har fundet ud af opgave 4 jeg har brug for hjælp til opgave 3 c og d jeg ved ikke hvordan toppunktsformlen ser ud


Svar #8
25. februar 2016 af iisommerii (Slettet)

kan du ikke udregne det og så forklar trinvis hvad du gør... tror jeg vil forstå det bedre på den måde


Brugbart svar (0)

Svar #9
25. februar 2016 af peter lind

Det lyder mærkeligt at du får en opgave, der kræver at du skal bruge toppunktsformlen uden at du har den stående noget sted. Du kan se den på http://ga.randers-hf-vuc.dk/matlex/funktioner.html#andengrad


Svar #10
25. februar 2016 af iisommerii (Slettet)

hvis du kigger på opg 3 b så skal man finde en definationsmængde og en regneforskrift

er det så regneforskriften?

A(x)=x*(43/2-x)=x^2+43/2x

for jeg skal jo kende a b og c værdierne for at kunne sætte dem ind i toppunktsformlen og derefter løse stykkket


Brugbart svar (0)

Svar #11
25. februar 2016 af peter lind

Du har en fortegnsfejl i det sidste udtryk ellers er det rigtigt


Svar #12
25. februar 2016 af iisommerii (Slettet)

men når vi så skal sætte de tal ind i toppunktsformlen hvordan gør jeg så er helt lost...


Brugbart svar (0)

Svar #13
25. februar 2016 af peter lind

Du aflæser a, b og c af din funktion, beregner d(iskriminanten) og sætter det ind i formlen

Du kan også nøjes med at finde a og b og bruge det til at finde x værdien for toppunktet. Den sætter du så ind i funktionsudtrykket og beregner dermed y værdien


Svar #14
25. februar 2016 af iisommerii (Slettet)

kan du ikke vise mig det please. du hjælper mig ikke på denne måde!


Brugbart svar (0)

Svar #15
25. februar 2016 af peter lind

a = -1  b = 43/2  c= 0   x koordinat for toppunkt -b/(2a)  


Svar #16
25. februar 2016 af iisommerii (Slettet)

så de vil sige 43/2*-1=-d/4*-1 eller hvad?


Brugbart svar (0)

Svar #17
25. februar 2016 af peter lind

nej. x koordinaten er -b/(2a) Hvad bliver det hvis du indsætter værdierne for a og b ?


Skriv et svar til: hjælp til matematik haster!!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.