Matematik
Hvor høj er gavlen på denne kvist?
Et hus har en længde på 20 meter, samt en bredde på 10 meter. Taget til dette hus hælder med 45 grader, og alle tagflader, inklusiv gavlene på huset, har samme hælnding. Midt på husets ene side er der placeret en kvist, med en bredde på 2 meter. Den højeste side af denne kvist er 1.5 meter høj. Kvisten er placeret midt på tagsiden, og så flugter den med husmuren.
Jeg kan ikke rigtigt visualisere dette, så jeg har lidt svært ved at løse opgaven... Hvad menes der med at den er placeret midt på tagsiden og flugter med husmuren?
Jeg skal beregne højden på gavlen, længden af tagryggen på kvisten og på huset, samlede areal af taget, inklusiv taget på kvisten, samt en masse masse andre ting... Men jeg tror sagtens jeg kan få det regnet det ud når først jeg har forstået hvad opgaven rent faktisk går ud på...
Tak på forhånd
Svar #1
01. marts 2016 af StoreNord
Jeg tror at kvistens forside danner en 1½ meter høj trekant midt ovenpå den 20 meter lange facade.
Svar #3
02. marts 2016 af SuneChr
# 1
En trekant alene, med højden 1,5 målt fra tagrenden til kvistens tagryg kræver en grundlinje på 3 , hvis kvistens taghældning også skal være 45º .
I forslaget # 2 vil trekantshøjden være 1 og 0,5 lodret ned til tagrenden.
Dimensionernes forhold på fotoet er ikke korrekt. Fotoet skal kun vise et forslag til kvisten.
Svar #4
02. marts 2016 af StoreNord
Tja, men der var ikke oplyst noget om et vindue. Der kunne være vindue i trekanten. Definèr kvist.
Vi ved heller ikke om kvistens tagryg er vandret. Denne kunne teoretisk gå skråt op.
Gavlens højde kan vi ikke udlede noget om, hvis vi ikke kender for eksempel facaden.
Svar #5
De to store tagflader rejser sig 45 grader over en strækning på 10/2 meter. Så er de hver sqrt(50) meter skråt op.
I hver ende af huset (over gavlene) er taget også skråt. Man kan visualisere hovedtaget som to halvdele af en pyramide med en fodvinkel på 45 grader.
Så vil tagryggen være kortere, fordi den ender i hver pyramidespids. For at beregne hvor meget, skal man betragte en retvinklet trekant i hver ende af huset (set i facade-tværsnit).
Denne trekants kateter er lige lange og Pythagoras er nærliggende.
Vi kunne forestille os at kvisten har tag ligesom husets ender. Altså en halv pyramide. Og neden under taget er der en rehtangulær facade-overetage på 1½ x 2 meter. (ikke helt som på billedet i #2)
Svar #6
Taget kunne se sådan her ud.
Se vedhæftede: Hvor høj er gavlen på denne kvist.png
Svar #7
Taget kunne se sådan her ud.
Se vedhæftede: Hvor høj er gavlen på denne kvist.png
Svar #9
04. marts 2016 af ztuema (Slettet)
Skriv et svar til: Hvor høj er gavlen på denne kvist?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.