Kemi
Hjælp til udfylde aktuel koncentration for ionerne -> [Mg 2+] og [Cl-]
Jeg skal udfylde den aktuele koncentration for ionerne, men hvordan kan jeg gøre det?
[Mg 2+]
[Cl-]
På forhånd tak
Svar #1
08. marts 2016 af Heptan
Hvis der er tale om en ren MgCl2 opløsning, så skal du vide at MgCl2 dissocierer til 1 stk Mg2+ og 2 stk Cl-. Dvs. der dannes dobbelt så mange Cl--ioner som Mg2+-ioner.
Hvis du har en 0,1 M MgCl2-opløsning dannes der altså 0,1 M Mg2+ og 0,2 M Cl-.
[Mg2+] = 0,1 M
[Cl-] = 0,2 M
Bemærk: Det fremgår nok af opgaven, hvilken formelle koncentration der er tale om ... jeg brugte bare 0,1 M som eksempel.
Bemærk: Hvis der "forsvinder" nogle ioner ved opløsning, er den aktuelle koncentration mindre. Det fremgår nok af opgaven hvis det er tilfældet.
Svar #2
08. marts 2016 af annahansen2 (Slettet)
#1 Mange tak
Der står kun - udfyld den aktuelle koncentration for ionerne:
Noget jeg havde overset - i den ene boks står der: Der står (Na+) = og (Cl-) =
og i den anden boks står der [Mg2+] = [Cl-] =
Er det rigtigt, hvis jeg skriver således i 1. boks: (Na+) = 0,1 M og( Cl-) 0,2?
På forhånd tak
Svar #4
11. marts 2016 af annahansen2 (Slettet)
Jeg ved ikke, hvordan jeg kan sætte et billede ind her, men jeg tror, at jeg har løst opg rigtigt.
Kan du hjælpe med denne opgave?
Man blander 0,601 mol natriumchlorid med 100 mL vand, og blandingen fylder 104 mL. Beregn stofmængdekoncentrationen.
Er det denne formel jeg skal benytte? c = n/V, men jeg bliver lidt i tvivl, når der står 104 mL, hvordan skal jeg få det ind over min beregning.
På forhån tak.
Skriv et svar til: Hjælp til udfylde aktuel koncentration for ionerne -> [Mg 2+] og [Cl-]
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.