Tysk

Tysk stil

28. marts 2016 af karoline123e (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Nogle der vil hjælpe med eventuelle fejl? :-)

Ich wohne in Holstebro mit meinem Vater und meiner Schwester. Mein Bruder zu Hause nicht mehr lebt, weil er zu Hause gelassen. Ich gehe am Rolf krakes Schülern in 9 klasse. In meinem Freitag ich oft bin mit meiner freunde. Wie sehen film, und ist unten in der Stadt und Shop. Wie also gehe ein Spaziergang, wo wir nur anders zusammen über alles reden. Ich Arbeiter als Kindermädchen heraus sletten. Es ist eine wirklich gute Arbeit. Ich gehe am Arbeit am 15:00-18:00 zwei Times am Wochen. Ich passe zwei Mädchen. Das kleinste sie ist zwei Jahre alt und heißen Sofia, und das älteste ist viereinhalb Jahre alt und heißen Ida. Ich habe oft herunterladen Ida das ist die älteste. Entweder wir Fahrrad nach Hause oder sonst fahren wir mit dem Bus. Ich denke, es ist so gemütlich, und ich liebe wirklich, mit Kindern zu sein. Ich arbeitete dort für zwei Jahre und verbringen einen großen Teil meiner Freizeit draußen. Es ist verschieden, was ich in meiner Freizeit machen. Es können beide werden um sich zu entspannen oder Hausaufgaben. letztes Jahr Ich verbrachte auch meine Freizeit auf Volleyball. Ich spielte in KFUM Volleyball Club. Aber ich aufhören vor einem Jahr, weil ich hatte nicht genug Zeit. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. marts 2016 af OliverHviid

Tysk er ikke engelsk!


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. marts 2016 af meitner

#1 har ret. Men ikke kun det:

Der er en masse småfejl blandt andet, hvor substantivet ikke står med stort - og så er der flere steder, hvor grundlededet og udsagnsleddet er placeret forkert f.eks. i den sidste sætning: ". . . Weil ich HATTE nicht genug Zeit." 'Weil' er en bisætningsindleder, så udsagnsordet skal stå til sidst. Andre steder får du ikke bøjet verbet rigtigt.

Prøv og tjek din tekst igennem igen. (:


Svar #3
28. marts 2016 af karoline123e (Slettet)

Okay... jeg er bare ikke så god til at placere grundledet og udsagnsleddene. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal ændre det

 -Er det fordi der fx. i den sidste sætning skal stå "weil ich nicht hat genug zeit" ?


Svar #4
28. marts 2016 af karoline123e (Slettet)

eller "weil ich nicht genug zeit hat"?


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. marts 2016 af meitner

Nej, selve verbet var nu bøjet rigtigt, men det skal bare stå til sidst, altså: ".. Weil ich nicht genug Zeit hatte."

Der er også andre steder som: "Am Freitag ich oft bin mit meiner Freunde." - der skulle verbet gerne stå på "andenpladsen", det vil sige foran 'ich'.

Og så synes jeg også, at du skifter em smule mellem datid/nutid.


Svar #6
28. marts 2016 af karoline123e (Slettet)

okay, tak for svar

-Du må meget gerne sige hvor flere af fejlene er, hvis du kan se dem...

Jeg prøver lige at rette til og kigge igen endnu en gang :-)


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. marts 2016 af Sechi

Jeg hæftede mig lige ved sætningen 'ich gehe am arbeit am 15:00-18:00 zwei times am wochen'

Jeg tror ikke du kan sige 'am arbeit'. Jeg ville i hvert fald hellere lave det om til 'Ich arbeite'

Du kan heller ikke sige 'am 15:00-18:00'. Det korrekte er 'Von 15 bis 18 uhr'

'Times' er engelsk. På tysk hedder to gange 'zwei Male'. 

Sidst men ikke mindst ville jeg sige 'jede Woche' altså 'hver uge' i stedet for 'am Woche. 

Hele sætningen: Ich arbeite von 15 bis 18 Uhr zwei Male jede Woche. 

Du har en hel del kongruensfejl -altså fejl hvor du bøjer udsagnsordet forkert i forhold til grundleddet. Jeg har slet ikke tid til at finde dem alle sammen for dig, men F.eks når du skriver 'heissen Sofia' og 'heissen Ida' selvom Sofia og Ida er ental og derfor skal bøjes efter det. Altså 'heisst'. De fejl bør du rette hele stilen igennem for, for det tæller meget ned når du ikke har styr på det. 

Det virker ærlig talt også som om du bruger google translate... prøv med en ordentlig ordbog istedet (fx. ordbog.gyldendal.dk) og en grammatikbog (jeg bruger selv det lille hæfte 'noget om den tyske grammatik' det har jeg brugt i 5 år nu, og det er bare super godt) Så vil du helt klart kunne forbedre dine stile.


Svar #8
28. marts 2016 af karoline123e (Slettet)

Tusinde tak for hjælpen Monearboe det betyder meget :-)


Svar #9
28. marts 2016 af karoline123e (Slettet)

Det ser sådan ud indtil videre... 

Ich wohne in Holstebro mit meinem Vater und meiner Schwester. Mein Bruder zu Hause nicht mehr lebt, weil er zu Hause gelassen. Ich gehe am Rolf krakes Schülern in 9 klasse. In meinem Freitag bin ich oft mit meiner freunde. Wie sehen film, und ist unten in der Stadt und Shop. Wie also gehe ein Spaziergang, wo wir nur anders zusammen über alles reden. Ich Arbeiter als Kindermädchen heraus sletten. Es ist eine wirklich gute Arbeit. Ich arbeite von 15 bis Uhr zwei male jede Woche. Ich passe zwei Mädchen. Das kleinste sie ist zwei Jahre alt und heißt Sofia, und das älteste ist viereinhalb Jahre alt und heiß Ida. Ich habe oft herunterladen Ida das ist die älteste. Entweder wir Fahrrad nach Hause oder sonst fahren wir mit dem Bus. Ich denke, es ist so gemütlich, und ich liebe wirklich, mit Kindern zu sein. Ich arbeitete dort für zwei Jahre und verbringen einen großen Teil meiner Freizeit draußen. Es ist verschieden, was ich in meiner Freizeit machen. Es können beide werden um sich zu entspannen oder Hausaufgaben. letztes Jahr Ich verbrachte auch meine Freizeit auf Volleyball. Ich spielte in KFUM Volleyball Club. Aber ich aufhören vor einem Jahr, weil ich nicht genug Zeit hatte.


Brugbart svar (0)

Svar #10
28. marts 2016 af meitner

Den 2. sætning: "Mein Bruder zu Hause nicht mehr lebt, weil er zu Hause gelassen" --> "Mein Bruder lebt nicht mehr zu Hause, weil er zu Hause gelassen HAT."

Udsagnsordet skal igen stå på 2. pladsen, og derefter er der en bisætning, så der skal udsagnsordet stå til sidst.

"Aber ich aufhören . . . " - 'Aufhören' er bøjet forkert. Når man skriver om en 'ich' vil udsagnsordet ende på et -e. Så det vil hedde höre auf (nutid) el. hörte auf (datid)


Svar #11
28. marts 2016 af karoline123e (Slettet)

Tak jess1154

Jeg syntes en del er blev rette, nu kan min stil forhåbentlig ikke være helt slem?? haha ;-)


Svar #12
28. marts 2016 af karoline123e (Slettet)

rettet*


Skriv et svar til: Tysk stil

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.