Fysik

Isolering af masse og volumen, (Archimedes lov)

08. april 2016 af mastodont - Niveau: B-niveau

Hej, 

To spørgsmål: 

1. hvis jeg skal isolere massen i formlen: Ftyn = m \cdot g . Er løsningen så og gange med g på begge sider eller dividere med g på begge sider så jeg kan få isoleret massen. 

2. Hvis jeg skal isolere V (volumen) i Archimedes´lov. gøres det så ved V= fopdrift / g \cdot Pvand ? (Kunne ikke lige finde rho tegnet) Spørgsmålene er i forbindelse med densiteten af et lod. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. april 2016 af OliverHviid

Det modsatte af at gange er at dividere, så derfor skal du dividere med g på begge sider af lighedstegnet.

Så kommer der til at stå: Ftyn/g=m

Brugbart svar (0)

Svar #2
08. april 2016 af mathon

Opdriften F_{op} er lig med tyngden af den fortrængte væskemængde:

F_{op}=m_{v}\cdot g=V_{under}\cdot \rho _{v}\cdot g

V_{under}=\frac{F_{op}}{\rho_v \cdot g}

Svar #3
09. april 2016 af mastodont

men hvad så hvis det er en ukendt densitet for et lod? jeg har kun info om Fop = 0,239 N og g= 9,82 m/s2...skal man så først isolere densiteten i ligningen? 

Brugbart svar (0)

Svar #4
09. april 2016 af mathon

Hyppigst vil du kende væsken, hvis densitet du kan slå op.

Svar #5

Der er en tidligere tråd om det her: https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=1226253

Her har personen disse info: 

Fop=5N
mlod=1,3kg
g=9,82N/kg 

Jeg har Fop= 0,239 N

mlod = ?? 

g= 9,82 m/s2

Loddet er nedsænket i vand. Vil det sige: 

Vunder= 0,239 N / 1000 kg/m3 \cdot 9,82 m/s2  = ????

Brugbart svar (0)

Svar #6
09. april 2016 af mathon

Et lod har densitet større end vand,
hvorfor
                            V_{under}=V_{lod} 

V_{lod}=\frac{F_{op}}{\rho_v \cdot g}

\! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! V_{lod}=\frac{5\; N}{\left (1000\; \tfrac{kg }{m^3} \right )\cdot \left ( 9{,}82\; \tfrac{N}{kg} \right )}=5{,}09165\cdot 10^{-4}\; m^3=5{,}09165\cdot 10^{-4}\cdot 10^6\; cm^3=509{,}165\;cm^3

Svar #7

okay, tak! 

I mine tal fra ovenstående svar får jeg 0,002347...men hvordan så med enheder..volumen har du sat til kubikcentimer som må være den korrekte enhed..er mit resultat så 0,002346 cm3 ? 

og mht. Newton/enheder: her er jeg i tvivl om N / ng og m / s2..jeg syntes at de bliver brugt meget i flæng i diverse bøger..kan du uddybe det? 

Brugbart svar (0)

Svar #8
09. april 2016 af mathon

enheder:
                   \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \left [ V_{lod} \right ]=\frac{N}{\frac{kg}{m^3}\cdot \frac{N}{kg}}=\frac{N}{\tfrac{N}{m^3}}=\frac{N\cdot m^3}{N}=m^3=\left ( 10^2\; cm \right )^3=\left ( 10^2\; cm \right )^3=10^6\; cm^3

Skriv et svar til: Isolering af masse og volumen, (Archimedes lov)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.