Kemi

[Hjælp] Bedste olier til biodiesel

02. maj 2016 af RasmusEu (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej SP,

Jeg er i gang med en teknologirapport omkring biodiesel. Jeg prøver at finde de bedste vegatabilske olier til produktionen af biobrændslet. Problemet er, at mine kilder modsiger sig selv. Eksempelvis skriver http://www.wikihow.com/Make-Bio-Diesel at solsikkeolie er en god olie til produktion af biodiesel. Det kan jeg bare ikke få til at passe, fordi kun 7 % af olien af mættet, dvs en enkeltbindinger. Ifølge denne kilde: http://www.make-biodiesel.org/Ingredients/biodiesel-feedstock-oils.html har olier med en stor procent dobbelt- og tripelbindinger tendens til at reagerer med oxygen og delvis størkne. Hvordan kan flere kilder så overhovedet skrive, at solsikkeolie er brugbart? Kan i evt. komme med en god forklaring, og har jeg evt. misforstået noget?

Tak på forhånd! (:


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. maj 2016 af LarsJensen0 (Slettet)

Jeg kender ikke ret meget til forskellige oliers anvendels til bio-diesel, men kan måske hjælpe med noget process-mæssigt i stedet for. Der er flere ting du skal se på (og huske af holde adskilt):

Først og fremmest ska du se på hvordan forbrænder den konkrete olie? Bedre eller dårligere end diesel og andre olier? Hvordan er energiindholdet (pr. liter) i forhold til diesel og andre olier.

Dernæst skal du se på andre egenskaber, eksempelvis opbevaring, transport, brandfarlighed, egenskaber ved lav temperatur, ofte ophældning (og dermed udsættelse for oxidering). Du kan også inddrage fordele og ulemper ved produktion af en given olie i forhold andet brændstof.

Til sidst kan du så (ville jeg gøre) lave en samlet, begrundet, vurdering af en given olie i forhold til andre.

Noget andet er valg af kilder, jeg kender dem ikke, men; er den ene en wiki-pedia-ting hvor alle (annonymt) kan skrive hvad som helst? Og er den anden en producent eller en interesseorganisation? Hvem kilderne er (og hvor de er) kan have indflydelse på hvad de skriver.

Et godt spørgsmål er at finde ud af "hvad menes der med god olie?" For nogen er Billig=God, for andre er Sodsvag=God, for andre er Nem produktion=God. Du skal nok se på hvilke egenskaber der er vigtige og hvad du vil vægte.


Skriv et svar til: [Hjælp] Bedste olier til biodiesel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.