Kemi

Spørgsmål til denne formel -> NH4NO3.

07. maj 2016 af annahansen2 (Slettet) - Niveau: C-niveau

NH4NO3

De indgår i et iongitter i forholdet 1:1 og så står der "Hver NO3- ion er bundet sammen med 6 NH4+ ioner."

Er der nogle der kan fortælle, hvor 6 pludselig kom fra?

PÅ forhånd tak. 

Brugbart svar (1)

Svar #1
08. maj 2016 af ChemistryIsKey

Du skal kigge på det, der i kemien kaldes enhedsceller. En enhedscelle beskriver den ordnede struktur for dine ioner på det mindst mulige niveau (én 'enhed' af stoffet). Dvs. man opskriver den mindst mulige struktur som beskriver stoffet, og som kan gentages i det uendelige, ved at sætte flere enhedsceller sammen. I dit tilfælde, vil enhedscellen se sådan ud;

Du har et andet stof end NaCl, men enhedscellen vil være den samme - altså der er et 1:1 forhold mellem ionerne. Hvis du nu kigger på den centrale ion på billedet (i dette tilfælde Na+), er det relativt nemt at se, at den vil være omgivet af 6 nærmeste naboer. Man skal altså have lidt forhåndsviden omkring ioniske forbindelser for at kunne se, hvor 6-tallet kommer fra, men det er altid ret tydeligt, når man kigger på stoffets enhedscelle.

:)

Svar #2
08. maj 2016 af annahansen2 (Slettet)

Mange tak, men  når der står: Kemiske formel NH4NO3.  NH4+ ionen har ladningen +1 og NO3- har ladningen -1. Ionerne indgår derfor i et iongitter i forholdet 1:1. Hver NO3- ion er bundet sammen med 6 NH4+ ioner.

Hvordan kan man så forklarer, at de indgår i forholdet 1: 1, kan man gøre det på en anden måde. 

Jeg har søg på enhedsceller, men har svært ved at finde noget om det.

Brugbart svar (0)

Svar #3
08. maj 2016 af ChemistryIsKey

Ligegyldigt hvilke to ioner (med samme mængde ladning - fx 2+ og 2- eller 4+ og 4-) du skriver op, vil de være i forholdet 1:1, da man kun skal bruge 1 af den ene ion til at udligne den andens ladning. Det kalder man en formelenhed, men det siger desværre ikke noget om geometrien mellem ionerne. Man kan ikke gætte sig frem til strukturen af en ionisk forbindelse, og mig bekendt er der ikke rigtig nogle regler hvor man kan udlede strukturen for forskellige stoffer.
Du bliver med andre ord nødt til at kigge på enhedscellerne, for at se den geometri der er for de forskellige ioniske forbindelser.
:)

Svar #4
09. maj 2016 af annahansen2 (Slettet)

#3 Mange tak 

Du lyder god til kemi, måske kan du hjælpe mig med vedhæftet billede - det være en stor hjælp

Reaktionerne er afstemt. 

Jeg skal dog fortælle reglerne for afstemning af en reaktion, hvilket jeg ikke rigtigt kan forstå, hvordan man gør.

Til det kunne man måske sige "som vi kan se i rekationen..." hvad ved jeg :) 

Jeg forstår godt selve processerne (det er kun det med afstemningsregler og hvordan man kan se dem i reaktionen, som jeg mangler hjælp til)

Håber du kan hjælpe

Svar #5
09. maj 2016 af annahansen2 (Slettet)

Her er reaktionerne

Svar #6
11. maj 2016 af annahansen2 (Slettet)

Jeg sidder faktisk og forbereder til en eksamen, så det vil være en stor hjælp, hvis en kunne hjælpe.

Brugbart svar (1)

Svar #7
11. maj 2016 af Heptan

Prøv at fjerne alle koefficienterne og afstem reaktionerne med de almindelige regler for afstemning af redoxreaktioner, så har du en god beskrivelse af hvordan man afstemmer reaktionerne.

Vi kan se at reaktionerne er afstemt, idet ladningen på venstre og højre side er den samme, og der er det samme antal og typer atomer på højre og venstre side. Desuden er elektronoptagelsen lig med elektronafgivelsen; det kan være lidt sværere at se, men det er heller ikke såå vigtigt hvis man har tjekket ladnings- og stofbevarelsen.

Svar #8
12. maj 2016 af annahansen2 (Slettet)

Problemet er, at jeg ikke ved, hvordan man afstemmer reaktionerne og jeg forstår ikke, hvad du mener med samme ladning på venstre og højre side, kan du uddybbe dette?

Jeg har lidt svært ved at forstå, hvordan man fx. i denitrifikation kan få 30 CO2 på højre side. 

Ligemeget, hvad jeg lægger sammen giver det ikke menining heller ikke i den øverste reaktion med nitrifikation.

Jeg skal kun forstå, hvordan de er afstemt, men ikke afstemme dem. 

Håber nogle, der kan hjælpe. 

Brugbart svar (1)

Svar #9
16. maj 2016 af Heptan

For at et reaktionsskema skal være afstemt, skal der være ladningsbevarelse. Ladninger kan ikke bare forsvinde. Tilsvarende kan atomer ikke bare forsvinde, så der skal være det samme antal N'er, H'er osv. på hver side af reaktionspilen. Reaktionspilen er ligesom et lighedstegn, idet stof kun omdannes under kemiske reaktioner; stof forsvinder ikke.

Hvis du vil forstå hvordan de er afstemt vil jeg anbefale at afstemme dem, da det er en effektiv måde at lære det på.

Svar #10
16. maj 2016 af annahansen2 (Slettet)

#9 Tak for svar 

Kan du uddybe, hvad du mener med en ladningsbesvarelse?

Brugbart svar (0)

Svar #11
16. maj 2016 af Heptan

Fx har NO3- ladningen -1. Man kan tælle ladningerne på venstre side af reaktionspilen. Man skal gerne få det samme hvis man tæller dem på højre side.

Svar #12
16. maj 2016 af annahansen2 (Slettet)

Dvs. hvis vi ser på reaktionen (på vedhæftet billede) betyder det så, at i 1. trin: 

NH3 ladning på +1

O2 ladning på +1

-->>

NOladning -1

H2O ladning +1 

2H ladning + 1

Men så er der bare en negativ ladning på højre og ikke på venstre. 

Jeg har skrevet det op på den måde for at sikrer mig at jeg forstår det, men er det rigtigt, hvad jeg har gjort?

Brugbart svar (1)

Svar #13
16. maj 2016 af Heptan

Ladninger er plusser og minusser. Man skriver dem som superscript, fx i nitrat, NO3-. Neutrale stoffer, fx NH3, O2 og H2O har ingen ladninger. H+ har en positiv ladning, fordi der står plus i superskript.

Svar #14
19. maj 2016 af annahansen2 (Slettet)

Så der kan godt være ingen ladning på venstre side og ladninger på højre side. 

Fx. så skriver du, at O2, NH3 har ingen ladning, men NO2- og H+ har en ladning så jeg forstår ikke det, at ladninger skal passe på begge sider af pilen.

Håber der er en, der kan hjælpe

Brugbart svar (1)

Svar #15
19. maj 2016 af Heptan

I 1. trin er der på venstre side 2 NH3 og 3 O2. De har ingen ladning, så på venstre side er ladningen lig nul.

På højre side er der 2 NO2-, dvs. en ladning på -2 og 2 H2O (neutral) og 2 H+ (ladning +2). Hvis vi lægger dem sammen får vi -2 + 0 + 2 = 0.

Ladningen på venstre side er lig nul, og ladningen på højre side er også lig nul, hvorfor det passer.

I 2. trin er ladningen på venstre side -2 og ladningen på højre side er også -2.

Svar #16
19. maj 2016 af annahansen2 (Slettet)

#15 Det var lige præcis den forklaring jeg havde brug for. 

Endelig forstår jeg det - mange tak. 

Skriv et svar til: Spørgsmål til denne formel -> NH4NO3.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.