Kemi

Opskriv reaktionsskemaet for reaktionen mellem ethansyre og natriumhydroxid

10. maj 2016 af Mm98 - Niveau: B-niveau

Hej jeg skal opskrive et reaktionsskema, men jeg har fuldstændig glemt hvordan man gør..
- at opskrive et reaktonsskema er det ikke, hvor man bruger følgende formler:
m=n*M  osv.

Jeg fik desuden at vide, at jeg skulle finde koncentration og masseprocent.
For at i kan få et indblik af hvad det er jeg snakker om, så vil jeg lige skrive hvad jeg har brugt:
Vi brugte 25g eddike og 75g vand, (så det blev fortyndet 4 gange)
NaOH = 0,1 mol, fordi vi brugte 4g NaOH og resten var vand (til 100g).
Konsistensen blev blå ved 20 ml,

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. maj 2016 af mathon

CH_3COOH\, _{\textit{(aq)}}\; +\; OH^-\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; CH_3COO^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_2O\, _{\textit{(l)}}

Svar #2
10. maj 2016 af Mm98

Nåårr er det et reaktionsskema
Jeg skal beregne koncentrationen af den anvendte natriumhydroxid opløsning.
Jeg skal også beregne koncentrationen af ethansyre i husholdningseddike.

Det ville være super, hvis du kun beregnede den første, da jeg også gerne vil prøve at beregne det, men jeg har glemt det/har ingen anelse om hvordan det er jeg skal gøre.

Svar #3
10. maj 2016 af Mm98

- er dette et reaktionsskema mellem ethansyre og natriumhydroxid, hvis ja hvordan kan du se det? :)

Svar #4
14. maj 2016 af Mm98

Er der virkelig ingen der kan hjælpe?!?!

Brugbart svar (0)

Svar #5
15. maj 2016 af mathon

syre-base-reaktion:

CH_3COOH\, _{\textit{(aq)}}\; +\; OH^-\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; CH_3COO^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_2O\, _{\textit{(l)}}

støkiometrisk reaktion:

CH_3COOH\, _{\textit{(aq)}}\; +\; NaOH\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; CH_3COONa\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_2O\, _{\textit{(l)}}

Skriv et svar til: Opskriv reaktionsskemaet for reaktionen mellem ethansyre og natriumhydroxid

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.