Kemi
Hvordan kan jeg vide, hvad N eller O mangler for at ligne en ædelgas?
Ædelgasreglen/ oktetreglen:
Hvordan kan jeg vide, hvad N eller O mangler for at ligne en ædelgas?
Det vil være en kæmpe hjælp, hvis nogle kunne hjælpe.. Har lidt svært ved at forstå, hvordan man ved, at N mangler 2 for at ligne en ædelgas fx.
Svar #1
14. maj 2016 af mette48 (Slettet)
Du skal se det i det periodiske system.
O står i 6. hovedgruppe fordi det har 6 elektroner i yderste skal. En ædelgas har 8 elektroner i yderste skal, så O "mangler" 2 elektroner i at ligne en ædelgas. N-ionen har fået 2 ekstra elektroner, som er negative, og er blevet til O-- =O-2
N står i 5. hovedgruppe fordi det har 5 elektroner i yderste skal. En ædelgas har 8 elektroner i yderste skal, så N "mangler" 3 elektroner i at ligne en ædelgas. N-ionen har fået 3 ekstra elektroner, som er negative, og er blevet til N--- =N-3
Be står i 2. hovedgruppe fordi det har 2 elektroner i yderste skal. En ædelgas har 0 eller 8 elektroner i yderste skal, så Be "har" 2 elektroner "for meget" i at ligne en ædelgas, der har 0 elektroner. N-ionen har afgivet 2 elektroner, som er negative, og er blevet til Be++. Når man fjerner noget negativt bliver det tilbageværende positivt. -(-2) = +2
Stoffer i 1. 2. og 3 hovedgruppe modtager elektroner medens stoffer i 5. 6.og7. afgiver elektroner
Svar #2
14. maj 2016 af annahansen2 (Slettet)
#1 Mange tak. Det hjælper lidt på forståelsen, men jeg forstår ikke, hvorfor stoffer i 5.6.7. hovedgruppe afgiver elektroner, fordi hvis vi ser på N-ionen, som har 5 elektroner i yderste skal.
Dvs. den mangler 3 elektroner, for at ligne en ædelgas, men mit spørgsmål er om den så ikke modtager 3 elektroner?
Du har nemlig skrevet at den afgiver og det forstår jeg ikke helt, når den jo mangler 3 elektroner :)
Svar #3
14. maj 2016 af mette48 (Slettet)
Du har ret i at N-ionen har modtaget 3 elektroner.
I afsnittet om Be er jeg til højre i 2. linie kommet til at skrive N i stedet for Be
der burde have stået: Be-ionen har afgivet 2 elektroner, som er negative, og er blevet til Be++. Når man fjerner noget negativt bliver det tilbageværende positivt. -(-2) = +2
Svar #4
15. maj 2016 af annahansen2 (Slettet)
Så stoffer i 1.2. hovedgruppe afgiver, mens stoffer i 5.6. og 7 hovedgruppe modtager elektroner?
Skriv et svar til: Hvordan kan jeg vide, hvad N eller O mangler for at ligne en ædelgas?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.