Matematik

Hurtigt sp vedr maple definition

18. maj 2016 af Linda95 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej 

Jeg skal bevise følgende. Bemærk det er prikproduktet. 

Jeg har problemer med at definere gradienten på maple. Er er en der kan vise mig det, hvis det kan lade sig gøre at gøre det på maple? 


Svar #1
18. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Jeg har fundet et link der beskriver hvordan, men jeg kan ikke få det til at virke. 

Jeg skal definere for polære koordinater:

http://www.maplesoft.com/support/help/maple/view.aspx?path=Physics%2fVectors%2fdifferential_operators


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. maj 2016 af peter lind

Tror du virkelig, at du har bevist sætningen ved at slå op i maple eller et andet sted om de er enig i resultatet!!!. Det her skal foregå ved håndkraft


Svar #3
18. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Jeg er godt klar over det skal gøres vha håndtegning. Det har jeg også lavet, og kan godt sætte et billede ind af det. Det er mere for at tjekke efter vha. Maple. Jeg synes maple er et godt værktøj at kende og bruge hvis man må bruge hjælpemidler. Metoden er der også jeg har bare svært ved at definere dem rigtigt på maple og tænkte vil være smart hvis nogen kunne det herinde og vil hjælpe mig :)

Brugbart svar (0)

Svar #4
18. maj 2016 af VandalS

Mit bedste bud er at kigge i VectorCalculus-pakken. F.eks. er kommandoen

Gradient(V[r](r)+V[theta](theta)+V[z](z),'cylindrical'[r,theta,z]);

tæt på, men det er kun et halvt svar fordi den så vidt jeg kan se ikke kan udnytte kædenreglen ordenligt fordi den ikke kender koordinaternes afhængighed. Det er nok mere besvær end gavn at forsøge at få Maple til at gøre det. 


Svar #5
18. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Mange tak for svaret. Det har du ret i det kan man ikke så. Kan du vise det med det andet tilfælde hvor man har hastighedsfeltet og nabla ? Det er et opslag en anden har skrevet herinde? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. maj 2016 af VandalS

Gradienten af et vektorfelt, \nabla \cdot \overrightarrow{v}, beregnes med VectorCalculus[Gradient].

Rotationen af et vektorfelt, \nabla \times \overrightarrow{v}, beregnes med VectorCalculus[Curl].


Svar #7
18. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

men hvordan defineres nabla det er det eneste jeg ikke ved? Og er der en speciel pakke man skal aktivere eller er det bare 'withLinearAlgebra'?


Brugbart svar (0)

Svar #8
18. maj 2016 af VandalS

I hvilken sammenhæng? Maple-teknisk definition eller generel matematik?

Og ja, det er i VectorCalculus-pakken, som du kan loade med with(VectorCalculus) - vær bare opmærksom på at den muligvis overskriver nogle almindelige funktioner/operatorer, så de gør noget andet. Det er i hvert fald enten den pakke eller StudentCalculus der overskriver de almindelige +, -, * operationer.


Svar #9
18. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Jeg har VectorCalculus pakken. Jeg ved hvordan man definere nabla matematisk, men hvordan så maple kan forstå det? 

Nabla er givet ved: 


Svar #10
18. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Jeg skal definere nabla og krydse med hastighedsfeltet, men jeg tror jeg definere dem forkert. Du kan se hvad jeg har gjort. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
18. maj 2016 af VandalS

For at udføre differentiation i Maple skal man foretage et funktionskald til diff-kommandoen, så for at udregne f.eks. \nabla \cdot \overrightarrow{v} skal der kaldes en funktion der eksplicit fortæller Maple, hvordan udregningen skal foretages. Der er mig bekendt ikke nogen simpel måde at definere Nabla på så den nemt kan anvendes på hvad man nu skulle ønske - til gengæld er de situationer hvor du kunne ønske det højst sandsynligt allerede indbygget i Maple i en eller anden pakke, givetvis VectorCalculus-pakken. 


Svar #12
18. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Har du mulighed for at vise dette med at sende mig et billede af det som jeg allerede har lagt op? Det vil betyde rigtig rigtig meget! Jeg forstår ikke hvordan hvis jeg ikke ser det. Jeg er normalt meget god til maple så hvis du viser mig et eksempel så kan jeg lærer det, og selv gøre det fremover. 

Tak for hjælpen! 


Brugbart svar (0)

Svar #13
18. maj 2016 af VandalS

Hvis du skal udregne \nabla \times \overrightarrow{v} så benyt Curl kommandoen.


Svar #14
18. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Kan du se det jeg har gjort i #10? Kan du guide mig til det ud fra det vedhæftet billede. Hvad gør jeg forkert?


Brugbart svar (0)

Svar #15
18. maj 2016 af VandalS

Prøv VectorCalculus[Curl](<v_0*Y(x,y)/H , 0 , 0>);

Hvis ikke det er det du leder efter, så opgiv Maple og lav det i hånden.


Svar #16
18. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Det står det her når jeg prøver, men det ser rigtigt ud blot skal det kun være H,0 og ikke 0,0,0 for vi har kun to retninger? 


Skriv et svar til: Hurtigt sp vedr maple definition

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.