Kemi

Spørgsmål til Ædelgasreglen/oktetreglen

18. maj 2016 af annahansen2 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Er der en, der kæn hjælpe mig

Kan nitrationen, NO3- opfylde ædelgasreglen, eller er det kun enkelte atomer, der kan opfylde ædelgasregelen?

På forhånd tak. 

Brugbart svar (1)

Svar #1
18. maj 2016 af mette48 (Slettet)

Oktetreglen gælder kun for atomer. Den fortæller hvor mange elektroner et grundstof afgiver/modtager.

Svar #2
18. maj 2016 af annahansen2 (Slettet)

Så vil jeg bare spørge, hvordan Nitrogen kan opnå en ædelgasstruktur, altså 8 eleketrone i yderste skal. 

Nogle, der kan hjælpe?

Svar #3
19. maj 2016 af annahansen2 (Slettet)

Jeg har så megett brug for at forstå det. Håber virkelig en kan forklare det.

Brugbart svar (1)

Svar #4
19. maj 2016 af mette48 (Slettet)

I det periodiske system kan du se at N, Nitrogen står i 5. hovedgruppe. Dette fortæller at der er 5 elektroner i yderste skal. Der "mangler" altså 3 i at der er 8 i yderste skal.

N optager 3 elektroner og bliver til en N-ion med 3 negative ladninger.

Svar #5

#3 Tak 

Men skal den gå sammen med nogle for at optage de 3 elektroner, eller, hvor får den de 3 elektroner fra?

Brugbart svar (0)

Svar #6

I NaCl er der en positiv H-ion og en negativ Cl-ion, de tiltrækker hinanden fordi de har forskellig ladning.

Sender man strøm gennem en opløsning af HCl modtager H-ionerne elektroner ved den negative ledning og Cl-ionerne afleverer elektroner ved den positive ledning. Derved spaltes HCl til H2 og Cl. H2 kan opsamles i et omvendt reagensglas og derefter påvises med en glødene træpind og Cl vil hurtigt kunne lugtes.

Svar #7

Ja, men hvordan er det  med N og O? Det er disse to som jeg har svært ved at forstå.

Brugbart svar (0)

Svar #8

NO3- er en syrerestion og skal betragtes som en samlet enhed.

En negative ioner kan slå sig sammen med positive ionner så ladningerne udligner hinanden.

H++OH- → H2O vand       H++NO3→ HNO3 salpetersyre

H+ + Cl- → HCl  saltsyre

Svar #9
20. maj 2016 af annahansen2 (Slettet)

Jeg forstå ikke, hvad  nedenstående har med ædelgasstruktur at gøre. 

H++OH- → H2O vand       H++NO3-  → HNO3 salpetersyre

H+ + Cl- → HCl  saltsyre

Skriv et svar til: Spørgsmål til Ædelgasreglen/oktetreglen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.