Biologi

Side 3 - Autoimmun - teori (debat?)

Brugbart svar (0)

Svar #41
08. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Nej men det er da en spændende sygdom. Det eneste jeg ved er, at det er en TSE sygdom, der angriber thalamus. Det er ofte svært at finde noget om sjældne sygdomme. Jeg har også fundet en vis sygdom meget interessant, jeg kan ikke huske navnet lige nu, hvor kvindens krop, under sin graviditet, prøver at afstøde barnet, hvilket blandt andet resulterer i store vabler på hele kroppen og en konstant kløen. 


Svar #42
08. juni 2016 af JulieW99

Av for søren det lyder da ikke særligt sjovt at have den... Men det lyder enormt interessant. Jeg opdagede FFI ved at se et afsnit af Barnaby, og at den er så vild at man simpelthen dør af søvnmangel tiltaler mig enormt meget. Neurologi er og bliver bare spændende. Derudover synes jeg også doping, stoffer og alkohols påvirkning af kroppen, nervesystemet og hjernen er forfærdeligt interessant. Det skal vi heldigvis arbejde en del med i 2.g, nu jeg har idræt som linje.

Jeg overvejede at oprette en smånørdet gruppe på facebook til det her formål? Det er måske nemmere der at adskille samtaler om forskellige sygdomme.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #43
08. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Ja det er meget interessant. 

Det er nu nok svært at finde tilstrækkeligt mange med en sådan interesse til en facebook gruppe. 


Svar #44
08. juni 2016 af JulieW99

Det var umiddelbart også det jeg tænkte. Hvad startede din interesse for biologien?

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #45
08. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg har egentlig altid haft et bredt spektrum af faglige interesser som historie, fysik, kemi, geografi/geologi, biologi og bioteknologi. Der har ikke været et epokegørende øjeblik, hvor den humane biologi blev mere interessant end det andet, men af en eller anden grund blev det det. Hvad med dig?


Svar #46
08. juni 2016 af JulieW99

Uha, jeg har egentligt haft enormt skriftende interesser igennem folkeskolen. I 7. fik jeg, som man nu gør, biologi. Der havde jeg en enormt engageret lærer, og humanbiologien fangede bare min interesse helt enormt, selvom jeg nu ellers havde gået med i 5-6 år at jeg ville være dyrlæge. Nu har humanbiologien bare hængt godt og grundigt ved, sammen med genetik.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #47
08. juni 2016 af sjls

#36

#35

Jeg har dansk, historie, matematik, fransk og biologi(eller den hæver jeg, så jeg får 5-Afag). Havde dog gerne set at fransk havde været kemi, men så skulle jeg have haft fysik i stedet for biologi. Det siger jeg pænt nej tak til. Jeg er simpelthen rædselsfuld til fysik. :p

Normalt er jeg også natteravn, men min krop er altså begyndt at ville op klokken 7!!!!, og jeg har været ude og ride, så er ret godt træt hæhæ.

Okay, nu er jeg vist gået glip af en del, det stykke tid, jeg har været væk.. Men jeg starter fra en ende af.
Så du har biologi på b-niveau lige nu eller hvordan? Og jeg kan nu godt forstå, du gerne vil kemi i stedet for, det er skam også spændende og er lidt fundamentet for biologien ;) 

Min studieretning har desværre ikke engang kemi, vi har naturgeografi i stedet for (hurra...), men jeg overvejer at tage det som valgfag på c-niveau i 3.g. Det er vist (så vidt jeg har fået at vide af ledelsen på mit gym) næsten umuligt for en på min studieretning at få biologi på A-niveau, da der aldrig er blevet oprettet et valghold på A. Der er dog to stamklasser med bio A, som man - i absolut nødstilfælde - måske godt kan få lov at følge i 3.g. Men jeg tænker, at eftersom jeg højst sandsynligt skal have suppleret en masse fag op, og at bio A næsten ikke åbner for noget, er det måske bedst at hæve matematik til A og så tage enten kemi C eller fysik B i 3.g (nok højst sandsynligt kemi) :)
Indtil videre har jeg faktisk kun haft bio C og mat C, men de to fag har interesseret mig så umådeligt meget, at jeg bare MÅTTE hæve dem begge til B-niveau. Så det har jeg i hvert fald gjort indtil videre.

#42

Av for søren det lyder da ikke særligt sjovt at have den... Men det lyder enormt interessant. Jeg opdagede FFI ved at se et afsnit af Barnaby, og at den er så vild at man simpelthen dør af søvnmangel tiltaler mig enormt meget. Neurologi er og bliver bare spændende. Derudover synes jeg også doping, stoffer og alkohols påvirkning af kroppen, nervesystemet og hjernen er forfærdeligt interessant. Det skal vi heldigvis arbejde en del med i 2.g, nu jeg har idræt som linje.

Jeg overvejede at oprette en smånørdet gruppe på facebook til det her formål? Det er måske nemmere der at adskille samtaler om forskellige sygdomme.

Ej, hvor sjovt, ser du nu også Barnaby!? Har du set det afsnit, hvor en person døde af skræk i skoven? Jeg så det, da jeg var mindre, og det har undret mig lige siden, at det rent faktisk kan lade sig gøre at dø af frygt :o
Har du egentlig også kemi på din linje? Hvis ja, synes du det er svært, og mener du, at man godt kan følge med i det, hvis man er meget engageret, selvom man ikke fulgte så meget med i fysik/kemi i folkeskolen? :)

#45 & #46

Det lyder spændende, genetik er også en fantastisk ting! Jeg glæder mig allerede til, vi skal have om proteinsyntesen og de forskellige genteknologiske metoder i 2.g. 
Jeg kan også erklære mig som værende en person af enormt skiftende interesser.. I folkeskolen var tysk dog mit yndlingsfag, og de fleste andre fag interesserede mig faktisk ikke specielt meget (jo, samfundsfag), men jeg tænker, det måske skyldes, at jeg ikke havde det så godt socialt.
Her i gymnasiet har jeg fået en ekstremt engageret og sær (men det er jo det gode...) biologilærer samt en matematiklærer, som på en eller anden måde har fået mig til at tro på mig selv i faget. Grundet dette er jeg rykket fra 4 til kun at få 10 og 12 i biologi og fra 7 til stort set kun at få 12-taller i matematik i løbet af et skoleår. Så dem takker jeg meget for, at de har "åbnet" denne nye usete interesse..


Brugbart svar (0)

Svar #48
08. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Ja man kan faktisk dø af frygt pga. adrenalin der kan være skyld i ventrikelflimren. 

Jeg valgte fransk ned på B-niveau for at få kemi op på A-niveau. Jeg syntes, det var til at klare, selvom jeg kun have haft kemi gennem bioteknologi. Jeg endte med 12/12 i det. 

Det gode ved gymanisiet er netop fagnørder. Det kan være inspirerende. 


Svar #49
08. juni 2016 af JulieW99

Ja, jeg har linjen matematik A, biologi B og idræt B. Min klasse er den sidste klasse med mulighed for biologi A på min skole, tudtud. Så holdet skal udelukkende trækkes derpå, siden vi ikke har nogle linjer med biologi A.

Jep, jeg er ganske stor Barnaby-fan er ser det gerne hver lørdag i fjernsynet. Min familie er rimeligt stor fan af krimi, så lørdag er "krimi-aften," og sidder min papfar og jeg gerne til langt ud på natten og ser krimier, haha! Det er sgu hyggeligt nok. Jeg mindes dog ikke at have set det afsnit, hvor der er en der dør i skoven.

Kemi C har jeg haft her i 1.g, så jeg slipper for naturgeografi, yay! Det er på ingen måder kompliceret i det øjeblik du fanger matematikken - her gælder det specielt mængdebregning. Jeg vil mene at du sagtens kan følge med og opnå en god karakter, hvis bare du gider høre efter.

- - -

Vh Julie


Svar #50
08. juni 2016 af JulieW99

#48

Jeg overvejede præcis det samme på min gamle linje, men ville hellere dumpe idræt B fremfor fysik A, lol.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #51
08. juni 2016 af sjls

#48 I see, I see, det giver vel egentlig meget god mening. Og det har du helt ret i, fagnørder er sgu rare en gang i mellem (oftest).

#49 Det minder mig om dengang, jeg var mindre, der havde vi også "krimi-aften" hver lørdag med Barnaby, men så nåede vi til et punkt, hvor vi havde set stort set alle afsnit, og så har vi desværre ikke fået set så meget siden, da det vist nok nu kun er den nye Barnaby (så vidt jeg husker?). 

Du er skam heldig, du slap for NG, for det er da et helvede (takker guderne for ikke at trække det til eksamen). Og det lyder skam godt, hvis kemien for det meste bare er matematik, for det er også noget af det, jeg synes er interessant :)
Selvom selve kemien også er interessant, har jeg lidt nogle sorte huller i pensum (kunne jeg forestille mig), da jeg ikke fulgte så meget med i folkeskolen, som sagt. Jeg har dog set en del forskellige youtube-videoer for nylig og lært om alverdens ting, både indenfor fysikken, biologien, kemien og matematikken, så jeg håber, det giver gevinst, når jeg skal til at have fysik efter sommer og (forhåbentlig) kemi i 3.g. :)


Svar #52
08. juni 2016 af JulieW99

#51

Fysik hjælper dig nok ikke ligefrem i kemi. Jeg sprang 8. over, så tro mig - jeg har haft ekstremt mange huller i alt. Du skal nok klare det. Det er selvfølgelig ikke alt kemi der er matematik, men hvis det er ofte meget logisk opbygget (synes jeg) - specielt navngivning af diverse ting. Fysik er simpelthen det rene nonsens i mit hoved. :p

Hvorvidt det er den nye Barnaby nu eller ej, uha det ve djeg ikke. Men han har i hvert fald fået sin datter.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #53
08. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg synes ikke, kemi er så matematik tungt. Jeg har det som sagt på A-niveau, og det sværeste matematik er nok differentialligninger i forbindelse med reaktionsordner og hastighedsudtryk. Du skal i mange tilfælde bare sætte ind i en formel og så få dit CAS til at udregne det. En god logisk sans er dog rigtig god. 


Svar #54
08. juni 2016 af JulieW99

Lige mængdeberegning kræver matematik, men så længe man kan huske sine formler, synes jeg det er også.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #55
08. juni 2016 af sjls

#52 & #53  Aha, det lyder nu fint nok, men jeg tænker ikke, der er ting som differentialligninger på kemi C?Jeg håber da, jeg har en god nok logisk sans, men nu må vi jo se. 

Det er da egentlig lidt sjovt, at du siger, du ikke kan forstå fysik. Har du haft det på gym endnu? Alt det jeg har hørt om fysik og det, jeg selv har haft i NV, har næsten bare været matematiske formler. Så jeg forestiller mig da, at hvis man er god til matematik, burde fysik vel ikke være så svært? :)
Men selvfølgelig kræver det også en vis interesse for fysikken, og jeg kan sagtens se, at hvis det ikke interesserer én, er det nok heller ikke så sjovt at have. Selv har jeg heller aldrig rigtig syntes fysik var interessant eller kunnet forstå det, men efter en del research og videoer fra YouTube (jaja, det er næsten min læringsplatform), synes jeg faktisk nogle ting er ret spændende. Elektromagnetisme, magnetisme, lys, farver og radioaktivitet synes jeg faktisk er ret interessant, mens ting som elektricitet er lidt mindre spændende..

Desuden, hvis du gerne vil lære noget mere matematik og/eller fysik, kan jeg klart anbefale at tjekke enten "DTU Adgangskursus" eller "Jim Larsen McLean" ud på YouTube. Jim er en utrolig god formidler, og han har lært mig en hel del, selvom jeg kun har set ham gennem en skærm.


Svar #56
08. juni 2016 af JulieW99

#55

Der er ingen differentialligninger på kemi C. Der skal du ikke andet end +, *, - og /.

Matematik har jeg ingen problemer med, og har fået 12 så længe jeg kan huske. Mine 10-taller kan tælles på to hænder, hæh. Fysik har jeg, på trods af at jeg er god til matematik, simpelthen bare aldrig forstået noget som helst af. I NV var jeg totalt blæst af den smule vi så på. Det eneste jeg kan er det radioaktivitet jeg lærte i folkeskolen. Fysik får jeg i 2.g. :)

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #57
08. juni 2016 af sjls

#56 Jeg må indrømme, at da vi havde NV sad jeg med præcis samme tanke om fysik, og jeg håbede bare for alt i verden at trække biologi-eller biokemi-delen til prøven. Jeg var dog selvfølgelig så uheldig at trække det, der omhandlede fysik, men jeg endte alligevel med et 12-tal, selvom jeg var overbevist om, at jeg maks. ville få 7, da jeg gik ud af eksamenslokalet.

Jeg tror nu nok, hvis du får en god og engageret lærer, at du kan finde ud af det her efter sommerferien. Jeg tror, at fysik - ligesom så mange andre fag - kræver, at man holdes interesseret for, at man kan finde ud af det. Og det ville en rigtig fagnørd være god til ;)

Jeg har skam også rigtig mange huller i fysik, da jeg - som sagt - ikke fulgte så meget med i fysik/kemi i folkeskolen. Min matematiklærer har dog sagt, at der er en sandsynlighed for, at vi får ham i fysik efter ferien, så jeg håber han - ligesom i matematik - kan blusse min interesse op. Han spurgte mig engang, om hvorfor jeg ikke havde valgt en linje med mat, fys, kemi, for herefter at skynde sig at sige "men vi er glade for at have dig her", så jeg håber, det betyder, at han også vil tro på mig i et fag som fysik, selvom jeg mangler en del basalviden.


Svar #58
08. juni 2016 af JulieW99

Jeg var oppe i naturgeografi, mere specifikt klimaforandringer i NV. Rædselsfuldt. Mne jeg er generelt bare oppe i alt det, jeg er dårligst til.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #59
08. juni 2016 af sjls

Av for den da. Jeg tror, det eneste af alt det naturgeografi, vi har haft i år (både i AT og så selvf også på C-niveau), jeg rent faktisk forstod, var det forløb, vi havde om vulkaner og jordskælv. Resten af året var jeg blæst af. Stakler, alle dem med NG-B.
Men det var nu lidt et sidespor... Jeg går ud fra, diskussionen om immunologi og nu også neurologi stadig ligger åben til enhver, der er interesseret ;)


Svar #60
08. juni 2016 af JulieW99

Jep. Det var det eneste igennem hele NV-forløbet jeg intet forstod af.

Det er det da helt sikkert! Jeg tror bestemt at jeg skal bruge min sommerferie på at læse en pokkers masse biologi, og så satser jeg på at deltage i biologi OL. Det går forhåbentligt bedre end DM i Science. Så må jeg se om jeg kan gøre en elev fra skolen kunsten efter og skulle konkurrere internationalt. Han skal til biologi OL i Vietnam her til sommer.

- - -

Vh Julie


Der er 68 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.