Kemi
Definition af oxidationstal
Hvad er definitionen af oxidationstal? Jeg er bekendt med dens regler, men hvad betyder det?
Svar #1
05. juni 2016 af mathon
Oxidationstal/-trin
Ethvert atom kan i en given kemisk forbindelse eller i fri tilstand tildeles et oxidationstrin. Oxidationstrinet for et atom i en partikel (ion eller uladet molekyle) defineres som det tal (regnet med fortegn eller specielt nul), der angiver antallet af ladninger regnet med fortegn, som atomet kan tænkes at have, hvis man antog, at partiklen var opbygget af ioner.
Af denne definition følger umiddelbart: Summen af de i en partikel indgående atomers oxidationstrin er lig med partiklens ydre ladning.
Svar #2
05. juni 2016 af alpt (Slettet)
Løst sagt er oxidationstallet forskellen mellem protoner og elektroner for de forskellige atomer i den forbindelse, de nu end indgår i.
Det giver god mening når man taler om ioner, hvor elektronerne kun tilhører et enkelt atom, men i molekyler, hvor elektronerne er delte er det lidt mere kompliceret.
Jeg mener (jeg er ikke sikker) at reglen for molekyler er at det mest elektronegative grundstof i en kovalent binding tildeles begge elektroner i bindingen. Hvis vi tager H2O som eksempel (lav en elektronprikformel, hvis du har svært ved at forstå, hvad der foregår):
1. Oxygen er mere elektronegativt end hydrogen
2. Oxygen har 4 ikke-bindende elektroner omkring sig og fire elektroner, som indgår i kovalente bindinger. De fire elektroner i kovalente bindinger går alle sammen til oxygen, hvorved det tælles som om det har otte elektroner, og det dermed får oxidatiosntallet -2 (6 protoner minus 8 elektroner = -2)
3. Begge hydrogenatomer indgår i en enkelt kovalent binding, hvor der er 2 elektroner. Begge disse elektroner regnes som tilhørende oxygen, da det er mest elektronegativt. Derfor har hydrogen 0 elektroner og en proton, hvilket giver oxidationstallet +1
Hvis begge grundstoffer i en binding har samme elektronegativet, får de en elektron hver. Det er derfor oxygen har oxidationstallet 0 i O2 og -1 i H2O2
-----------------------------
Oxidationstallene er ikke en kemisk/fysisk ting, men nærmere et system vi har opfundet til at tilordne elektroner til grundstoffer på en systematisk måde.
Når jeg siger at oxygen tager begge elektroner, er det bare sådan man ser på det ifølge oxidationssystemet, men elektronerne er i virkeligheden delte.
Skriv et svar til: Definition af oxidationstal
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.