Kemi

Opskriv et hastighedsudtryk for reaktionen

22. juli 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

opgaven er skrevet og foklaret i denne her tråd:

https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=1367919.

Det jeg ikke forstår er hvordan eksponenten n er lig med 1. Jeg ved at O?2 halveres og reaktionen er ligefrem proportional medkoncentrationen af  NO som så er 2 altså det dobbelte

Mit spørgsål er bare når der står: v = K • NO?m • O?n , ? hvordan ved man så at n er lig med 1. Betyder det så bare at hvis der ikke står noget(n) så er det 1?

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. juli 2016 af peter lind

Der gælder

y=k*xn

½y = k(½x)n

Dividerer du den sidste ligning op i den første fåe du

2 = 2n  hvilket kun gælder for n=1

Brugbart svar (0)

Svar #2
22. juli 2016 af Soeffi

#0  Du har reaktionen: O_2+2NO\rightarrow 2NO_2

Man ser formodentlig på ændringen i [NO2] lige efter at reaktionen er startet. Man har 4 forsøg, eksempelvis:

1. forsøg: [O2] = 0,1 M, [NO] = 0,1 M

2. forsøg: [O2] = 0,05 M, [NO] = 0,1 M

Ændringen af [NO2] måles i de første 10 sekunder i begge forsøg og koncentrationsændringen sammenlignes mellem de to forsøg.

3. forsøg: [O2] = 0,1 M, [NO] = 0,1 M

4. forsøg: [O2] = 0,1 M, [NO] = 0,05 M

Ændringen af [NO2] måles igen i de første 10 sekunder i begge forsøg og koncentrationsændringen sammenlignes.

Brugbart svar (0)

Svar #3
22. juli 2016 af mathon

v=k\cdot \left [ O_2 \right ]^x\cdot \left [ NO_2 \right ]^y

for fastholdt NO2-koncentration:

\frac{1}{2}v=k\cdot \left (\frac{1}{2}\left [ O_2 \right ] \right )^x\cdot \left [ NO_2 \right ]^y

hvoraf ved divsion:
                                                             \frac{1}{2}=\left ( \frac{1}{2} \right )^x\Leftrightarrow x=1

dvs
                                                             v=k\cdot \left [ O_2 \right ]\cdot \left [ NO_2 \right ]^y

for fastholdt O2-koncentration:

\frac{1}{4}v=k\cdot \left [ O_2 \right ]\cdot \left (\frac{1}{2}\left [ NO_2 \right ] \right )^y

som ved division giver:

\frac{1}{4}= \left (\frac{1}{2} \right )^y\Leftrightarrow y=2

hastighedsudtryk:
                                                             v=k\cdot \left [ O_2 \right ]\cdot \left [ NO_2 \right ]^2

Svar #4
23. juli 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg har læst alle svarene mange tak....det er bare så ærligt at jeg stadig ikke forstår hvorfor man går udefra det er 1. ..........

Men forstår godt selve reaktionen 

Brugbart svar (0)

Svar #5
23. juli 2016 af peter lind

Man går ikke ud fra at det er 1. Ud fra at hastigheden halveres når koncentratonen halveres bevises i både i#1 og #3 at n er 1. Hvis du ikke kan se ,det må du vende tilbage med oplysning om, hvor det går galt, og hvad du ikke forstår

Svar #6
24. juli 2016 af HFNU (Slettet)

Ja det er rigtigt du har helt ret , og jeg forstår også godt det at hastigheden halveres når koncentrationen halveres, det er som jeg har problemer med at forstå de svar jeg har fået desværre... Tror det måske skyldes at jeg ikke er den stærkeste til ligninger .

mathon har forklaret det med en ligning rigtig fint, men når det kommer til anden sætning er jeg allerede stået af , idet jeg ikke forstår hvordan:   

?  2     =                 ( 1 )?x?     -------   x=1  ( jeg beklager jeg ikke har brugt det rigtige tegn for det samme som)

(2)

Hvordan kan    1 x        ?være det samme som x = 1.    Har jeg forstået det helt forkert så....? eller er der noget jeg overser

?                         2

Brugbart svar (0)

Svar #7
24. juli 2016 af peter lind

Han dividerer den første ligning op i den anden ligning. På venstre side står der v, så han dividerer v op i venstre side på ligning 2. Det giver ½v/v = ½

på højre side skal han dividere med  k[O2]x*[NO2]y  På højre side i den anden ligning står der i forvejen k*[NO2]y så det kan forkortes ud. Tilbage bliver så [½O2]x/[O2]x  = (½)x

Håber det hjælper

Svar #8
24. juli 2016 af HFNU (Slettet)

Mange tak for alt din peter lind.... Jeg forstår nu hele ligningen mere samlet . Jeg tror jeg mente linje 3 hvor mathon har skrevet at :

1/2 =   (1/2)x   ?---------------- x = 1. (-----linje er pilen som vender begge veje)

Mit spørgsmål er hvordan (1/2)?x  ?kan give  x= 1.  Det er nok meget simpel del af ligningen, men jeg tror desværre stadig ikke jeg kan forstå det....

Brugbart svar (0)

Svar #9
24. juli 2016 af peter lind

Det nemmeste ax (her a=½)er en monoton aftagende funktion for a < 1. ligningen kan derfor kun have en løsning og det er let at se at x = 1 er en løsning.

alternativ mere direkte tag logaritmen på begge sider. af lighedstegnet, hvilket giver

ln(½) = ln(½x) = x*ln(½)   division med ln(½) giver så det ønskede

Svar #10
25. juli 2016 af HFNU (Slettet)

1000 1000 tak peter lind nu forstår jeg det, altså det første to linjer :)

logaritem har jeg lært lidt til, men det er nok noget jeg bliver nødt til at øve mig mere på at forstå

Skriv et svar til: Opskriv et hastighedsudtryk for reaktionen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.