Matematik

Simpelt sp. til MAPLE

02. august 2016 af Linda95 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej 

Jeg er en stor fan af CAS-programmet Maple, og bruger det flere gange til daglig til forskellige fag. 

Jeg ved også at maple kan mange forskellige ting eksempelvis ''simplify kommandoen''. Når den reducere et udtryk bliver det forkortet osv, men hvordan kan jeg se alle trin? Jeg ved man kan gå op i tools og se alle udregninger, men hvilken kan man vælge for ''simplify'. 

Jeg håber at der er nogen herinde der kan hjælpe mig! 


Svar #2
03. august 2016 af Linda95 (Slettet)

Nej desværre jeg kan ikke finde det nogen steder :/


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. august 2016 af Therk

simplify-kommandoen er, modsat en åbenbart gængs tro, ikke en simpel kommando. Den går igennem en masse procedurer, som prøver en masse forskellige metoder, før den returnerer sit resultat - reducér trigonometriske udtryk, rødder, brøker og alt andet, samt de udføres i en bestemt rækkefølge. Det er også derfor du nogle gange ser at kommandoen ikke er succesfuld og skal have hjælp fra andre kommandoer; eksempelvis expand, compress, etc., hvis rækkefølgen på forsøg er "forkert".

Hvis du virkelig gerne vil se alle trin, så benyt dig af debugging-kommandoen printlevel, som er default 1. Et højere tal giver mere information. For fuld information, sæt den lig 1000. Prøv dig evt. frem med værdier mellem 20-50.

printlevel := 1000;

solve(x^2+1, x);


Svar #4
11. august 2016 af Linda95 (Slettet)

Tak for svar. Jeg har prøvet med kommandoen 'printlevel' men den viser mig ikke alle mellemregninger, men blot kun nogle sætninger som maple tester ? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. august 2016 af Therk

Det er også sådan kommandoen virker: Den kører en masse procedurer igennem, indtil den er tilfreds (indtil nogle parametre er opfyldt). Som du kan se med dit printlevel = 5 får du ikke alle oplysninger med, kun at den taber løsninger.

Eksempelvis er den trivielle reducering

\cos(x)^2+\sin(x)^2 = 1

ikke "triviel" for Maple - den ender med at reducere ved at løse for x i

1/2-(1/2)*cos(2*x)

Se

printlevel := 1000;

simplify(cos(x)^2+sin(x)^2);

Hvis du tænker på "mellemregninger" som de forskellige tutors kan give dig, så findes der ikke en sådan kommando i Maple 2017 (eller derunder) så vidt jeg ved.


Skriv et svar til: Simpelt sp. til MAPLE

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.