Kemi

Hvilke atomer i det periodiske system kan danne Ionforbindelser

14. august 2016 af *Steph* (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg sidder og laver opgave. Og jeg er gået i stå. Er der nogen der kan hjælpe mig?

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. august 2016 af Smut1

Har du læst om ionforbindelser på studieportalen?

https://www.studieportalen.dk/kompendier/kemi/atom/ioner/ionforbindelser

For at forstå, hvad en ionbinding er, er det også en god ide at læse om elektronnegativitet. Det du her skal bide mærke i er, at når elektronegativitetsforskellen er over 2, er der tale om en ionbinding.

Til sidst kan du slå de forskellige atomer op og se, hvor villige de er til at afgive deres elektroner. Dernæst kan du selv regne ud, hvilke stoffer, der vil danne ionforbindelser.

Svar #2
14. august 2016 af *Steph* (Slettet)

Mange tak for dit svar. Jeg kan dog ikke bruge det til så meget, fordi jeg ikke forstår emnet. Jeg er gået i står i min opgave. Kender du svaret på spørgsmålet, så må du gerne mail mig.

Svar #3

Hvilke atomer i det periodiske system kan danne Ionforbindelser???

Brugbart svar (0)

Svar #4
14. august 2016 af Smut1

Hvad er det, du ikke forstår?

Svar #5

Jeg forstår ikke Hvilke atomer i det periodiske system kan danne Ionforbindelser???

Brugbart svar (0)

Svar #6
14. august 2016 af Smut1

Normalt siger man, at en ionforbindelse består af et metal og et ikke-metal.

Søg på nettet efter et periodisk system, hvor der er lavet en klar afgrænsning mellem metallerne og ikke-metallerne.

Skriv et svar til: Hvilke atomer i det periodiske system kan danne Ionforbindelser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.