Matematik

Retningsvektor - hjælp lige hurtigt, det er en lille opgave

01. oktober 2016 af Vovse112 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle

Jeg har en opgave, der lyder således: "En retningsvektor til en vektor med retningsvinkel, v, kan beksrives ved vektor r = (cos(v)/sin(v))"

Bestem længden af vektor r

Bestem koordinaterne til en stedvektor for en vektor med retningsvinkel på 60°

Hvordan løses denne opgave med at bestemme længden af r?? og hvordan bestemmer jeg bare koordinaterne til en stedvektor med en retningsvinkel på 60°?? 

Er virkelig på bar bund her....


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. oktober 2016 af VandalS

Din vektor er

\begin{pmatrix} \cos{v} \\ \sin{v} \end{pmatrix}

Længden er

L= \sqrt{(\cos{v})^2 + (\sin{v})^2}

Med en retningvinkel på 60\degree indsætter du blot dette på vinklen v's plads for at finde koordinaterne.


Svar #2
01. oktober 2016 af Vovse112 (Slettet)

Hvordan skal jeg sætte 60° ind? Altså, hvad skal det sættes ind i? Det skal da ikke sættes ind i formlen for at finde længden?


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. oktober 2016 af mathon

               \overrightarrow{r}=\begin{pmatrix} \cos(60^{\circ})\\ \sin(60^{\circ}) \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} \frac{1}{2}\\ \frac{\sqrt{3}}{2} \end{pmatrix}


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. oktober 2016 af Eksperimentalfysikeren

Længden af r fremgår af definitionerne på cosinus(v) og sinus(v). De to funktioner er koordinaterne til skæringspunktet mellem halvlinien, hvis retning er givet ved v, og enhedscirklen, dvs den cirkel, der har centrum i orego og radius 1.


Skriv et svar til: Retningsvektor - hjælp lige hurtigt, det er en lille opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.