Kemi

Side 2 - Hvordan ma angiver navne til disse alkaner

Svar #21
29. oktober 2016 af HFNU (Slettet)

2,3,3- trimethylpentan er det korrekt

Brugbart svar (0)

Svar #22
29. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Ja det er korrekt. 

Svar #23

Mange mange tak ...jeg forstår bare ikke hvordan jeg skal gøre med den anden opgave b.

Jeg ved der er 6 carbon atomer men så synes jeg ikke rigtig jeg ved hvordan jeg kommer videre

Svar #24

Jeg ved selvfølgelig godt der er 3 methylgrupper , så det må være noget med trimethylhexan, men nummeringen tror jeg ikke jeg helt forstår endnu

Brugbart svar (0)

Svar #25

Der er 3 methylgrupper og 1 ethylgruppe i b). 

Start fra venstre side med nummeringen. 

Trimethyl vil indgå i navnet. 

Hexan er også korrekt. 

Svar #26

4 -ethyl-2,3,4 trimethylhexan

Svar #27

Vil du ikke godt hjælpe mig med opgave c også

Brugbart svar (0)

Svar #28

Korrekt. Jeg hjælper gerne, men du ser ud til at have fint styr på det, så prøv selv først og tro på dine egne evner. Jeg kigger gerne på det i morgen. 

Svar #29

Tak men opgave c virker lidt indviklet.

Jeg ved at der er 7 carbonatomer så der er heptan i navnet, men eller er jeg lidt lost i den her, men jeg prøver så kan du se på det imorgen.

Mange 1000 tak for hjælpen

Svar #30
30. oktober 2016 af HFNU (Slettet)

Er der ikke 4 sidekæder til carbonatommet i opgave c

Skal jeg så kalde det noget med tetra...jeg ved ikke hvad man skal kalde det når der er blandede grupper af ethyl og methyl. Kan du hjælpe mig med det

Brugbart svar (0)

Svar #31
30. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det er rigtigt nok heptan. 

Der er 5 sidekæder, hvor 4 af dem er methylgrupper, mens den sidste er en propylgruppe. Ethyl indgår ikke i stof c). 

Der skal indgå tetra. 

Når der er flere forskellige sidekæder, skrives de i alfabetisk rækkefølge. Det er grundstammen af ordet, der tæller her, hvilket vil sige, at man kigger på methyl og propyl og ikke på tetramethyl og propyl. 

Svar #32

propylgruppe? vil det sige CH2?. Men nu er jeg lidt lost , hvis der er 5 sidekæder hvorfor skal jeg så skrive tetra.

Jeg tror ikke jeg ved hvordan man starter i forhold til den her alkan

Brugbart svar (0)

Svar #33

På C-atom nr. 4 i hovedkæden er der en sidekæde. Denne sidekæde har 3 C-atomer, hvilket giver propyl, da man bruger endelsen -yl istedet for -an (propan). Tetra(methyl) angiver, at der er 4 methylgrupper som sidekæder. 

Propylgruppe: -CH2CH2CH3

Methylgruppe: -CH3 

Du skal bare følge den vejledning, som jeg har taget fra Wikipedia - se tidligere svar. 

Svar #34

men er det så tetramethyl 4propylheptan....hvad gør jeg med tallene :)

Brugbart svar (0)

Svar #35

2,2,5,6-tetramethyl-4-propylheptan. 

Svar #36

Jeg vil gerne lige spørger dig lidt ind til det med numeringen...så jeg bedre kan forstå det.

Der er kun 1 methylgruppe siddende på nr.2 carbon atom, hvorfor hedder det så 2,2 ? Det er jeg ikke med på, og 5 og 6 forstår jeg heller ikke.

Håber ikke det er alt for besværligt med mine spørgsmål.

Brugbart svar (0)

Svar #37

Navngiv fra højre til venstre. 

Der sidder to methylgrupper til C-atom nr. 2 - herefter tror jeg godt, du forstår det eller hvad?

Nej bare stil de spørgsmål du har. 

Svar #38

Tak igen ..jeg forstår det godt nu, men i svar #25 skriver du at jeg skal nummerer fra venstre til højre. Er det nummeringen der skal være fra venstre til højre

Navngivningen skal så være fra højre til venstre...

Kan du hjælpe mig med opgave ? hvordan skal man navngive alkanen

Svar #39

Jeg mener selvfølgelig opgave d, e og f

Brugbart svar (0)

Svar #40

Der er ikke nogen regel, om det er fra højre mod venstre eller omvendt. Det skal være, så sidekæderne får lavest mulige numre. 

Prøv selv med opgaverne først. 

Der er 79 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.