Kemi

Side 3 - Hvordan ma angiver navne til disse alkaner

Svar #41
30. oktober 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg er lidt forvirret tror jeg fordi du skrev #25 >

Der er 3 methylgrupper og 1 ethylgruppe i b). 

Start fra venstre side med nummeringen .... Men jeg tror jeg har misforstået noget.

Jeg ved ikke helt hvordan jeg navngive en sådan alkan uden at der står hvor mange carbon atomer molekylet består af eller hvor mange sidekæder der er. Hvordan mener du jeg starte navngivningen?

Svar #42
30. oktober 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg ved virkelig ikke hvordan man gør....jeg har ikke løst sådan en slags opgave før, og mange mange tak for hjælp

Svar #43
31. oktober 2016 af HFNU (Slettet)

Nogle der kan hjælpe mig med opgave d i det vedhæftede dokument ?

Brugbart svar (0)

Svar #44
31. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det i #25 hentydede til det specifikke molekyle. 

Jeg mener, at du skal starte, som der står skrevet ved f.eks. wikipedia. 

d) 

Hovedkæden er heptan. Der sidder en methylgruppe på C-atom nr. 2 og 3. Der sidder en ethylgruppe på C-atom nr. 4. 

Svar #45

Mange mange tak Skaljeglavedinelektier.

Det er bare det at jeg slet ikke kan se, hvordan man i sådanne alkaner kan se hvor mange c -atomer der egentlig er. Du skriver at hovedkæden er heptan, hvordan kan du se det, og vil du evt forklarer det med methyl og ethyl på carnkædens nr 4 

Brugbart svar (0)

Svar #46
31. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Hvert knæk og endestykke angiver et C-atom ved en stregformel. Se det vedhæftede billede. De C-atomer, der ikke er markeret, er hovedkæden, resten er sidekæden. Dette stof skal nummereres fra venstre mod højre. 

Svar #47

Mange 1000 Tak skaljeglavedinelektier jeg tror jeg har styr på det nu.

Vil du ikke godt hjælpe mig med den opgave jeg har vedhæfter?Jeg har ingen ideer om hvordan man tegner strukturformler og slet ikke på wordmat.

Vedhæftet fil:IMG_3862.JPG

Svar #48
01. november 2016 af HFNU (Slettet)

Opgave a

Alkanen hedder 3,3 -Dimethylhexan

Men jeg kan godt se at det at den første alkan skal bestå at 6 carbonatomer og 3 methylgrupper, men hvad mangler jeg. Hvordan skal 3,3dimethyl forståes.

Brugbart svar (0)

Svar #49
01. november 2016 af Skaljeglavedinelektier

Hvordan får du det til 3 methylgrupper. Der står dimethyl, hvilket betyder, at der er 2 methylgrupper. De 3,3-dimethyl skal forstås som, at der er 2 methylgrupper, som begge to sidder på C-atom nr. 3. 

"første alkan skal bestå at 6 carbonatomer" - Hovedkæden består af 6 C-atomer. 

Jeg har vedhæftet en strukturformel af stoffet. Der er to tegninger, de er ens, men det er måske lettere, at visualisere det ved brug af strukturformlen til højre på billedet. 

Jeg kender ikke til at tegne stukturformler i Word, men download evt. MarvinSketch (gratis), ChemSketch (vistnok også gratis), og ellers er der altid Paint. 

Brugbart svar (0)

Svar #50
02. november 2016 af Skaljeglavedinelektier

Som ønsket er et billlede af strukturformlen for 3,3,4-triethyl-6-methyl-4-propyloctan vedhæftet. 

Jeg har rykket lidt rundt, så det skulle blive lettere at visualisere det. 

Sidekæderne er markeret med ovaler. 

Svar #51
02. november 2016 af HFNU (Slettet)

Vil du se om jeg har tegnet strukturformlen for den alkan du har vedhæftet et billede på rigtigt i min opgave 

Det er opgave 6.2 : Opskriv strukturformler for de følgende alkaner.

Svar #52
02. november 2016 af HFNU (Slettet)

Det her er min opgave ...jeg har vedhæftet den som en fil.

Vedhæftet fil:Modul 5.2 KEMI.doc

Brugbart svar (0)

Svar #53
03. november 2016 af Skaljeglavedinelektier

3,3,4-triethyl

Du har kun en ethylgruppe, så vidt jeg kan se. 

Svar #54
03. november 2016 af HFNU (Slettet)

Der er en ethylgruppe på  carbon nr 3 og 4 . En methylgruppe på carbon nr 6 og en propylgruppe på carbon nr. 4.

Er det ikke sådan det skal være?

Brugbart svar (0)

Svar #55

Der skal være 2 ethylgrupper på C-atom nr.3. Der skal være 1 ethylgruppe på C-atom nr. 4. Der skal være 1 methylgruppe på C-atom nr. 6. Der skal være en propylgruppe på C-atom nr. 4. 

Brug #50 som guide.  

Svar #56

OK . Ja jeg kigger lige på dit svar i 50.

Hvad med selve carbonkæde...Kan jeg godt skrive den kun som C-atomer. Altså f.eks. : C-C-C-C-C-C-C-C

Brugbart svar (0)

Svar #57

Nej, det tror jeg ikke går an. Der er jo hydrogenatomer. 

Svar #58

Vil du ikke godt hjælpe mig med hvordan jeg skal skrive hydrogen atomerne på c-atomerne. Jeg kan virkelig ikke finde ud af det

Brugbart svar (0)

Svar #59

CH3-CH2....CH3

Ved sidekæder fås der færre hydrogenatomer. Det vedhæftede billede i #50 har også hydrogenatomerne. 

Svar #60

Mange tak. der er 4 sidekæder ikke. Så de skal ikke hedde CH3? -CH2       ?

Der er 79 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.