Matematik

Omvendt proportinalitet - hjælpe søges!!

21. november 2016 af LineJørgensen22 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej,
Nu har jeg simpelthen siddet fast i denne her opgaver, kan virkelig ikke finde en måde at løse den på. Er der en venlig sjæl, som eventuel kan hjælpe mig ??

Der er 188 km ad landevejen fra Esbjerg til Thisted.

a) Opstil et udtryk for hvor lang tid t det tager at køre fra Esbjerg til Thisted (angivet i timer), afhængigt af den hastighed v man kører med (angivet i km/t). Er tid og hastighed proportionale, og i bekræftende fald, hvordan?

b) Beregn, hvor lang tid det tager at køre fra Esbjerg til Thisted, hvis man kører med en hastighed på 60 km/t. c) Hvor hurtig skal man køre, hvis man skal nå fra Esbjerg til Thisted på halvanden (1,5) time?

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. november 2016 af mathon

a)
                t=\frac{s}{v}
                                          v\cdot t=s        hvorfor tid  og hastighed er omvendt proportionale.

Produktet af to omvendt proportionale størrelser er konstant.

Brugbart svar (0)

Svar #2

b)     
                t=\frac{188\; km}{60\; \frac{km}{h}}

Brugbart svar (0)

Svar #3

c)     
                v=\frac{188\; km}{1{,}5\; h}

Svar #4
21. november 2016 af LineJørgensen22 (Slettet)

Åh tak! Jeg forstår bare ikke hvordan jeg kan udregne opgave c, den er lidt fjern for mig den opgave..

Svar #5
21. november 2016 af LineJørgensen22 (Slettet)

Tak !

Skriv et svar til: Omvendt proportinalitet - hjælpe søges!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.