Matematik

Monotoniforhold, hvad gør jeg med to x-værdier??

27. november 2016 af ninastougaard (Slettet) - Niveau: B-niveau

Okay, så jeg er i gang med en matematik aflevering, hvor der er opgaver med monotoniforhold.

Jeg har styr på alt det der med at bruge en x-værdi på hver side af nulpunktet osv., men når jeg udregner f' af de punkter, der ligger omkring nulpunkterne, så får jeg to tal? Hvad gør jeg med det?

Mine nulpunkter er x = 3,836668 og x = 12,16333

Når jeg så udrenger f' af 3, får jeg to x-værdier, nemlig x = 3,806751 og x = 12,19325

Hvad gør jeg så?

Håber virkelig nogen kan hjælpe mig, jeg er helt lost!

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. november 2016 af peter lind

Du undersøger fortegnet mellem de to løsninger, i et punkt større end den største løsning og i et punkt mindre end den mindsteløsning altså i de 3 intervaller, der opstår ved de 2 løsninger

Svar #2
27. november 2016 af ninastougaard (Slettet)

Også selvom de ikke er nulpunkter?

Brugbart svar (0)

Svar #3

Ved at se på fortegnet for f'(x) finder du ud af om funktionen er voksende eller aftagende i  intervallet

Svar #4

Men jeg har jo to f'(x) værdier, hvad gør jeg så?

Brugbart svar (0)

Svar #5

Du har to x værdier hvor det gælder f'(x) =0. Nu skal du finde i hvilken intervaller f(x) er voksende eller aftagende. Det gør du ved at se på fortegnet af f'(x) i de intervaller

Svar #6

Ja, jeg har to x-værdier hvor f'(x) = 0

Men de intervaller jeg tester, fx f'(3) giver to svar, ét der er positivt, og ét der er negativt

Brugbart svar (0)

Svar #7

f'(3) kan ikke både være positiv og negativ

Svar #8
28. november 2016 af ninastougaard (Slettet)

Det er den altså, og det er wordmat, der har udregnet det... Måske forstår vi ikke hinanden? Jeg ved bare ikke lige hvordan, jeg ellers skal forklare det

Brugbart svar (0)

Svar #9
28. november 2016 af Eksperimentalfysikeren

Du må oplyse noget mere om opgaven. Du skriver i #0, at når du udregner f' af 3, får du to x-værdier, men det kan ikke passe, for når du udregner f' af 3, er det det samme som at regne med, at x er 3, og så kan den ikke være noget andet, med mindre, du bruger x på en anden måde end normalt.

Svar #10

Jeg har vedhæftet opgaven, og det jeg har lavet indtil videre

Vedhæftet fil:studieportal.docx

Brugbart svar (0)

Svar #11
28. november 2016 af Eksperimentalfysikeren

Du har regnet rigtigt til og med de to x-værdier, men hvorfor sætter du R'(x) = 3? I tabellen, du har stillet op, skal du ikke bruge R', men R, og du skal indsætte værdierne i R, ikke sætte R(x) = værdierne, men inden du gør det, skal du sammenligne de to fundne værdier med det område, x skal ligge i. Derved kan du frasortere den ene værdi. Desuden er der ingen grund til at indsætte 3 og 8, da du har to bedre værdier, nemlig 0 og 10, hvor du meget hurtigt kan se, hvor stor R bliver.

Brugbart svar (0)

Svar #12
28. november 2016 af AMelev

I #0 skriver du helt korrekt, at du vil beregne f '(3), men du gør noget andet. Du løser ligningen f '(x) =3, altså bestemmer de x-værdier, der har en f '-værdi på 3, og det er i forbindelse med opgaven irrelevant.
Gør i stedet, som du skriver, du vil: Beregn f '(3).
Din tabel er god nok, men du bør nok fjerne 3, 8 og 14, idet fortegnene jo gælder for alle tal i de pågældende intervaller og ikke kun de værdier, du tilfældigvis har valgt.

Alternative metoder til at finde fortegn for f ':
1) f ' er et 2.gradspolynomium med grenene opad, så den er negativ mellem rødderne og positiv udenfor.

2) Tegn grafen for f ' (vinduet skal vise alle nulpunkter) og se, hvor grafen ligger over x-aksen (positiv), og hvor den ligger under (negativ).

Svar #13

Tusind tak, jeg har fået styr på det nu :)

Skriv et svar til: Monotoniforhold, hvad gør jeg med to x-værdier??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.