Biologi

Passiv eller aktiv transport

19. december 2016 af Annaannna - Niveau: C-niveau
Hej :)
Jeg er igang med at skrive biologi rapport og skal forklare om forskellige transportformer ind og ud af celler. Jeg har skrevet om glukosetransportører og jeg har skrevet at der bruges energi til denne proces og at det derfor er aktiv transport. Jeg er dog blevet i tvivl om det egentlig er rigtigt da jeg bare gik ud fra at der blev brugt energi men jeg kan ikke finde det noget sted.

På forhånd tak for hjælpen

Anna

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. december 2016 af BrainyBrain

Glucose bliver transporteret gennem cellemembranen via faciliteret diffusion, da cellen bruger proteiner, som kanaler, så større molekyler (her glucose) kan trænge igennem. Der også tale om koncentrationen, hvilket vil sige, at hvis der er en større koncentration af glucose uden for cellen, så vil det diffundere gennem cellemembranen ved passiv transport, da dét ikke kræver noget energi at gå fra højt til lavt tryk.


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. december 2016 af BrainyBrain

Evt. se denne

http://biotek.gyldendal.dk/~/media/Images/Kapitel%202/37.ashx?mh=800&bc=%23ffffff&mw=759 


Svar #3
19. december 2016 af Annaannna

Nå okay så er der da noget jeg har misforstået. Kender du en anden form for transport ind og ud af celler der ikke er diffusion?

Brugbart svar (0)

Svar #4
19. december 2016 af BrainyBrain

Nej, altså som du også kan se i linket, så findes der kun passiv transport, som indeholder diffusion og faciliteret diffusion, heri også osmose, som bare er diffusion af vandmolekyler. Og så aktiv transport, hvor cellen bruger ATP til at transportere molekyler ud eller ind (afhængigt af koncentrationen)


Svar #5
19. december 2016 af Annaannna

Men findes det ikke forskellige former for aktiv transport eller er det bare én ting?

Skriv et svar til: Passiv eller aktiv transport

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.