Kemi
Aldehyder vigtigt
H
¦
H - C - H
¦ O2
H → Dette er en skitse for stoffet > Formaldehyd, methanal.
Jeg har skrevet at et aldehyd:
En organisk forbindelse som indeholder en dobbelbinding mellem et carbonatom og et oxygenatom. Strukturformlen for et aldehyd er : R- CHO.
Det jeg ikke forstår er hvor er dobbeltbinding mellem Carbon og Oxygen i skitsen, methanal som jeg har tegnet. Det kan jeg ikke se.
?På forh´nd tak for hjælp
Svar #1
26. januar 2017 af trekdoor (Slettet)
Hej H.
hvad du har der er et reaktionsskema, men dette vil næsten aldrig ske, som det står der.
Methanal eller Formaldehyd bliver fremstillet af Methanol og O2.
Her er Methanal - strukture:
![]()
I dette tilfald er R (som du skrev) = H, og dette gør Formaldehyd meget specielt. Du kan finde mere her (eller her på dansk).
T.
Svar #3
28. januar 2017 af HFNU (Slettet)
Må jeg godt lige hurtig spørge dig hvorfor det aldrig vil ske, som det står i mit indlæg til at starte med . Altså aldehyden ikke vil oxideres med O?2.
Svar #4
28. januar 2017 af trekdoor (Slettet)
Nå, det var ikke rigtigt sagt af mig, at det sker aldrig.
Det sker næsten altid, når man forbrænder methan, men det er svært at isolere det derfra. Og spå kan aldehyden sagtens oxideres med ilt, det fører hen til CO2 og H2O.
Svar #5
Hvordan kan : R -CHO oxideres og blive CO2?. Eller mener du at når et aldehyd oxideres med ilt bliver det til CO2? og H2?O.
Har du mulighed for at forklare mig det lidt mere
Svar #6
28. januar 2017 af Heptan
Hvis man bruger udvalgte katalysatorer kan man stoppe reaktionen ved methanal, hvilket kan være nyttigt, fordi så har man lavet methanal.
Uden katalysator vil O2 også oxidere methanal til CO2 (og H2O), således at der sker en fuldstændig forbrænding. Det kaldes en fuldstændig forbrænding fordi carbon når sit højeste oxidationstrin, som er +IV.
Svar #7
Tak for svar.
Jeg forstår godt at det kan oxideres til CO2, men ikke H2?O.
H
¦
H - C - H
¦ O2
H → H2? -C=O
Skriv et svar til: Aldehyder vigtigt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.