Matematik

Eksamensspørgsmål mht. funktioner

03. maj 2017 af Metapod (Slettet) - Niveau: B-niveau

Redegør udførligt for en eller flere vækstmodeller herunder lineær, eksponentiel eller potensvækst herunder væksthastighed og stamfunktion.

Hej Jeg har valgt eksponentielle funktioner, at snakke om, men er lidt i tvivl om, hvad jeg kan snakke om mht. det understregede i og med jeg er bange for, at det kommer for meget væk fra emnet funktioner. Så et par stikord til det ville være en stor hjælp. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. maj 2017 af mathon

Den eksponentielle funktion:
                                                   \small f(x)=b\cdot a^x\; \; \; \; \; \; \; \; \; a,b\in\mathbb{R}_+  
            væksthastighed:
                                                  \small f{\, }'(x)=\ln(a)\cdot f(x)\; \; \; \; \; \; \; \; \; a,b\in\mathbb{R}_+

stamfunktion:
                                                  \small F(x)=\frac{1}{\ln(a)}\cdot f(x)+k

Brugbart svar (0)

Svar #2
03. maj 2017 af mathon

eller

Den eksponentielle funktion:
                                                   \small f(x)=b\cdot e^{kx}\; \; \; \; \; \; \; \; \; b\in\mathbb{R}_+  
            væksthastighed:
                                                  \small f{\, }'(x)=k\cdot f(x)\; \; \; \; \; \; \; \; \; a,b\in\mathbb{R}_+

stamfunktion:
                                                  \small F(x)=\frac{1}{k}\cdot f(x)+C

Skriv et svar til: Eksamensspørgsmål mht. funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.