Matematik

HJÆLP til aflevering "En ny softicemaskine"

03. maj 2017 af Julie3GSH - Niveau: C-niveau

Afleveringen jeg sidder og har problemer med lyder sådan her:

Hans og Gurli ejer en slikbutik og de overvejer at udvide sortimentet. Så de vil begynde at sælge softice.

De undersøger markedet og en bekendt som også sælger softice deler sine erfaringer med dem vedr. sammenhængen mellem pris og efterspørgsel på softice. Han fundet ud af denne sammenhæng mellem efterspørgsel og prisen pr. softice:

afsætning

pris

50      30

95      25,5

145    20,5

200    15

300    5

De undersøger så muligheden for at anskaffe en softicemaskine og ender med 3 forskellige muligheder for at få softice ind i sortimentet.

Mulighed 1

De har fået et tilbud om at leje en softicemaskine for 1.000,- kr. pr. dag. Men ud over en softicemaskine skal der jo også bruges softicemix, softicesmag og drys som koster 5 kr. pr. solgt softice.

Mulighed 2

Fra en anden leverandør har de også fået et tilbud om leje af en maskine. Her er lejen 2.000,- kr. pr. dag, men med variable omkostninger (til mix, smag og drys) er kun på 3 kr. pr. solgt softice.

Mulighed 3

I stedet for at leje en softicemaskine overvejer Hans og Gurli at tage et lån i banken og købe en maskine.

Maskinen kan købes for 25.000,- kr. og der skal betales 6% p.a. i rente på lånet. Der skal afbetales hver måned på lånet og det skal være tilbagebetalt på 3 år.

Efter en del overvejelser ender de på, at de variable omkostninger ved denne løsning vil være 7,50 kr. pr. softice.

Ydelsen på lånet kan ses som den faste omkostning.

Det jeg skal beregne er:

- Pris-/afsætningsfunktion 

- Omsætningsfunktionen 

- Omkostningsfunktionen 

- Overskudsfunktionen

- Hvilken afsætning, der giver det største overskud.

- Hvilken pris, du skal tage per bæger.

- Hvor stor afsætningen skal være for, at du har overskud.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med løsningerne eller hvordan jeg skal regne det ud. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. maj 2017 af StoreNord

Du kan starte med at bruge tabellen til (ved hjælp af regression) at lave en funktions-forskrift for pris som funktion af omsætning (eller var det omvendt?).


Svar #2
03. maj 2017 af Julie3GSH

Ja, det ved jeg godt.:-) Men problemet er jeg ikke kan huske hvordan det er jeg gør. Kan du forklarer hvordan jeg gør?

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. maj 2017 af StoreNord

Du skal i Microsoft Excell elller OpenOffice Calc lave to kolonner. Een med afsætning og een med pris.

Select de to kolonner, og (i menuen Indsæt) vælg Diagram ... osv.

Undervejs eller senere får du mulighed får du mulighed for at bede om en tendens-linje og en R2 værdi.

Jeg bruger selv OpenOffice Calc.

- Jeg kan anbefale Polynomisk regression.               :)


Svar #4
03. maj 2017 af Julie3GSH

Ok, tak for hjælp. Det må jeg prøve. ??

Skriv et svar til: HJÆLP til aflevering "En ny softicemaskine"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.