Kemi

Opgave med Bjerrumdiagram

19. maj 2017 af wqrf2 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg var oppe i skriftlig biotek i onsdags, og jeg er i tvivl, om jeg har lavet en enkelt opgave rigtigt, og det er vel fint nok at spørge herinde, når jeg nu aldrig kommer til at få andet feedback på opgaven end en karakter.

Et spørgsmål gik på, i hvilket pH-interval benzoesyre kan bruges som konserveringsmiddel, hvis man antager, at maksimum 10% af molekylerne er på benzoatform. Jeg aflæste simpelthen bare pH på Bjerrumdiagrammet, der hvor syrebrøken er 0,9. Aflæsningen gav pH=3,25. Og så antog jeg, at det korrekt svar måtte være 0-3,25.

Dog har Bjerrumdiagrammet graf i pH-intervallet 1,25-7,25. Har det nogen betydning?


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. maj 2017 af mathon

syrebrøk
                    \small x=\frac{1}{1+10^{\, pH-pK_s}}   

                            \small 0{,}99=\frac{1}{1+10^{\, pH-pK_s}}\; \Rightarrow\; pH=2{,}2   

                            \small 0{,}90=\frac{1}{1+10^{\, pH-pK_s}}\; \Rightarrow\; pH=3{,}2   

Anvendeligt benzoesyre-pH-interval, hvis man antager, at maksimum 10% af molekylerne er på benzoatform:

                                                      \small 2{,}2\leq pH\leq 3{,}2


Svar #2
19. maj 2017 af wqrf2 (Slettet)

Men hvorfor ikke fra 0 til 2,2? Hvis man sænker pH med et andet stof, så forsvinder benzoesyremolekylerne vel ikke bare?


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. maj 2017 af mathon

Nu var det benzoesyren, der skulle virke konserverende og ikke en anden tilsat pH-formindskende syre, som opgaveteksten ikke muliggør.


Svar #4
19. maj 2017 af wqrf2 (Slettet)

Jamen det virker jo pludseligt meget logisk! Tak for hjælpen


Skriv et svar til: Opgave med Bjerrumdiagram

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.