Matematik
hjælp med funktioner
Er der nogen som kan hjælpe mig med de her opgaver? I må meget gerne forklare det og fortælle hvordan i løser dem, og hvordan i ville løse dem i npsire.
f(x)=x^2-11x+18/x^2+4x+3, -1<x10
Find en ligning for tangenten i (1, f(1))
Find hældningen af tangenten i punktet (2, f(2))
Skriv Dm(f) som et interval.
Svar #3
10. september 2017 af Mathias7878
Det er ikke muligt at skrotte ti-nspire, hvis opgaven skal regnes i ti-nspire. Jeg fik personligt at vide af min gymnasielærer i matematik, at alle vores opgaver skulle beregnes i ti-nspire. Så ville det jo være en lidt dum ide at begynde at regne det i Geogebra, hvis tilfældet er det samme for denne elev - ikke sandt? ;)
Svar #4
10. september 2017 af StoreNord
Jeg forstod ikke på #0 at Ti'nspire er et must for hende.
Men hvis det er tilfældet, må der vel være andre der kan hjælpe hende. (forhåbentlig)
Forøvrigt mener jeg at sådanne lærere skulle korrigeres.
Svar #5
10. september 2017 af Mathias7878
Hvis opgaven skal løses i ti-nspire skal du først definere din fuktion f(x) ved at skrive f(x):=x^2-11x+18/x^2+4x+3|-1<x10 ind i et matematikfelt
Du kan derefter benytte funktionen tangentline til at finde tangentligningen. Skriv da:
tangentline(f(x),x,1
Hældningen af tangenten er lig den afledte funktion, dvs. f'(x). Find da f'(x) og indsæt punktet x=2 ind i f'(x) og du har hældningen i punktet.
Skriv et svar til: hjælp med funktioner
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.