Matematik

Forståelsesvanskeligheder vedrørende tekst om løsning af andengradsligning

17. oktober 2017 af Mathian - Niveau: B-niveau

Hej alle 

Har lidt svært ved at forstå hvad bogen ønsker af mig her. Skal jeg isolér B i ligningen, B er jo ukendt? Eller skal jeg bare antage at B er lig 0 og bruge de forskellige formler til løsningen af ligningen? På forhånd miliarder af tak! 


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. oktober 2017 af Matkaj

Først: Overvej hvad det vil sige at 5 er en løsning og om du kan benytte det til at opstille en ligning hvor b er den eneste ubekendte. Løs dernæst ligningen for b


Svar #2
17. oktober 2017 af Mathian

X= -b/2*a =  5= -b/4 ? 


Svar #3
17. oktober 2017 af Mathian

gange med 4 på begge sider, 20 = -b ?  Kan man konstatere at den bliver minus fordi konstanten viser at tallet er minus? Fordi min udregningen resultere jo ikke i et minusstykke? 


Brugbart svar (1)

Svar #4
17. oktober 2017 af Matkaj

Nej.

Hvis du indsætter 5 i ligningen ved du at resultatet er 0 eftersom 5 er en løsning dvs.

2*5^2+b*5+5=0 <=> 50+5b+5=0  isoler dernæst b.


Svar #5
17. oktober 2017 af Mathian

b5= -55

b= - 11 

Siger mange tak, kunne jeg aldrig have fundet ud af, er tilmeldt fjernundervisning hvor jeg kun skal op til eksamen uden undervisning. Sidder kun med grundbogen og studieportalen, endnu gang tak! 


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. oktober 2017 af Matkaj

Det var så lidt. Husk at lave anden del af opgaven også :)


Svar #7
17. oktober 2017 af Mathian

Betyder den "anden løsning" den normale løsning, hvor diskriminanten indgår ? 


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. oktober 2017 af Mathias7878

#7

Ja, indsæt b=-11 og løs andengradsligningen vha. diskriminanten

- - -

 

 


Skriv et svar til: Forståelsesvanskeligheder vedrørende tekst om løsning af andengradsligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.