Fysik

joules forsøg

23. oktober 2017 af lailakk - Niveau: B-niveau

Hvordan løser jeg denne opgave?:

En varm glødetråd, som er tilsluttet en strømforsyning, sænkes ned i 200 gram koldt vand. Glødetråden afgiver dermed sin termiske energi til vandet og varmer vandet op. Spændingsforskellen over glødetråden er 12 volt. Strømmen gennem den er 0,6 ampere. Vandet varmes op i 6 minutter. Hvor meget stiger vandets temperatur på de 6 minutter? 

På forhånd tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. oktober 2017 af peter lind

Afgivne energi til vandet 12V*0,6A*6minutter

Vandet modtager m*c*ΔT hvor m er masse af vand, c er den specifikke varmefylde for vand og ΔT er temperaturstigningen


Svar #2
23. oktober 2017 af lailakk

#1

Afgivne energi til vandet 12V*0,6A*6minutter

Vandet modtager m*c*ΔT hvor m er masse af vand, c er den specifikke varmefylde for vand og ΔT er temperaturstigningen

Men hvordan finder jeg så temperaturstigningen? Den kender jeg jo ikke? Kan du ikke skrive tallene ind i formlen? Jeg ved at vi siger 200g * 4182 J/kg*C * ? - hvad sætter vi så ind her?


Brugbart svar (2)

Svar #3
23. oktober 2017 af peter lind

Du sætter afgivne ernergi = modtagne energi. Det giver en ligning til at bestemme ΔT


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. oktober 2017 af mathon

                                              \small \text{ modtaget energi }= \text{afgivet energi }

                                       \small \small \small \left ( 0{.}200\;kg \right )\cdot \left (4{.}186\; \tfrac{kJ}{kg\cdot ^\circ C} \right )\cdot \Delta T \text{ = }\left ( 0{.}012\; \tfrac{kJ}{As} \right )\cdot \left ( 0{.}6\; A \right )\cdot \left ( 360\; s \right )


Skriv et svar til: joules forsøg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.