Matematik

Hvad skal jeg stille op?

08. november 2017 af alberte2607 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej kære mennesker. 

Jeg står i en helt igennem lorte situation (undskyld sproget). Jeg er dårlig til matematik. Meget dårlig. Mine karaktere lød på et 4-tal i folkeskolen (nogengange et flot 7 tal, hvis jeg fik hjælp på vejen). Nu går jeg i gymnasiet. Jeg har valgt at tage matematik på b-niveau, da jeg jo har svært ved matematik, og jeg tænkte at det ville være det mest logiske at gøre. Men jeg kan godt lide matematik, har intet imod det. Så tænkte jeg at jeg ville tage chancen, og prøve at vælge om, og tage matematik på A niveau istedet. 

Det var min mor fuldstændig uenig i. Og det samme var min matematikvejleder. De synes begge to, at jeg er helt vanvittig, og at jeg vil dumpe gymnasiet. Men jeg vil så gerne lærer matematik. Og med den rette hjælp, så tror jeg, at jeg godt kan klare det. Jeg vil jo følge med i timerne, og sige til, hvis jeg ikke forstod noget. Men min mor og min matematik vejleder, mener at jeg ikke kan klare det. Den eneste støtte jeg har, er fra mine veninder, og mig selv. Jeg føler virkelig, at jeg næsten bare skal give op. Jeg står i den dummeste situation, som bare er til at tude over. 

Hvad synes i? Har alle andre ret? Er jeg sindssyg, for at tro på mig selv? Eller skal jeg tage kampen op med matematikken? 

Hilsen en opgivende gymnasie elev, som egentlig bare vil have vejledning i livet... 

Brugbart svar (1)

Svar #1
08. november 2017 af Rensm (Slettet)

Hvilken årgang er du på?

Jeg synes, at du skal overbevise dig selv om, at du gerne vil og kan matematik. Jeg har selv matematik på A, og det er SÅ svært, men man kan hvad man vil. Det er jeg helt overbevist om.

Sæt 1-2 timer af hver dag til ren matematiktræning, og jeg garanterer dig, at du nok skal få 12 til prøverne i marts-måned. Det er i hvert fald min egen plan ... 

Du skal nok klare det, virkelig. Hvis du virkelig gerne vil matematik, og har tænkt dig virkelig at gøre en indsats for at lære stoffet, så er jeg helt 100 % sikker på, at du nok skal blive SÅ god til det - det eneste det kræver er virkelig en indsats. En meget stor indsats! Men du kan sagtens. 

Brugbart svar (1)

Svar #2
08. november 2017 af FMK

Hej, jeg vil gerne hjælpe dig. Fik 12, 12 i matematik A og dumpet matematik i folkeskolen fordi det først var et fag der fanget mig senere i livet. Skriv gerne pb. 

Svar #3
08. november 2017 af alberte2607 (Slettet)

Tusind tak for svar! 

Går i 1.g, og med den nye gymnasie reform, så skal alle jo gå på det der hedder "et grundforløb", hvor vi skal prøve gymnaiset i 3 måneder, og så videre på ens stuideretning. 

Jeg er også overbevist om, at jeg kan. Men det hjælper slet ikke på det, når både ens mor og matematikvejleder er imod en, og kalder en sindssyg. Det tager virkelig hårdt på mig. 

Er glad for at der er en der haar det på samme måde :) Vil også gerne sætte et par timer af om dagen, til at lærer matematikken, og jeg vil virkelig ikke give op. Mit mål er at få over 02 :) Ej, jeg ville da gerne have mere, men det er hvad det er, haha.. 

Igen, tusind tak for svar. Det er godt med svar fra en, som har det på samme måde <33 

Svar #4

Tusind tak for svar!

FMK, skriver gerne pb! :) 

Brugbart svar (0)

Svar #5

Du skal seriøst nok klare det - det kræver bare, at man fokuserer på det. Jeg ville ønske, at jeg selv havde gjort mere ud af det i 1.- og 2.g, så bare det at du er klar over, at du skal forbedre dig, gør at du allerede er langt! Er sikker på, at du nok skal komme ud af gym med en rigtig god mat karakter!!

- Noget der har virket for mig er virkelig at se motivationsvideoer på youtube, hvor latterligt det end lyder, haha. Men det hjælper, fordi man virkelig bliver overbevist om, at man kan hvad man vil :) 

Brugbart svar (0)

Svar #6
08. november 2017 af guuoo2 (Slettet)

Det er vist først i 2.g at man skal beslutte hvorvidt man vil opgradere til mat A

Svar #7

Tusind tak! 

Tak for svar, og tak for gode råd! Jeg vil helt klart forberede mig godt, og virkelig fokusere i timerne. Jeg ved, at jeg har brug for det, med mine 4 taller... Hahahha

<33

Og det med youtube videoer, det kender jeg alt for godt ahahha :)) 

Svar #8

Er det ikke sådan, at hvis man har valgt mat på a, så har  man matematik på c det første år, b på andet år, og a på trejde? Eller har jeg bare misforstået noget ahahha 

Brugbart svar (0)

Svar #9

Hahaha, det kender jeg godt! Men i det mindste er du i 1.g, så alt kan virkelig ændres. Eller er der nogle af karakterne, du ved, der gælder fra nu af? Fordi ellers har du resten af året til at forbedre dig :)

Jo! Præcis hahah :) så længe du følger godt med i 1. og 2.g skal 3.g nok være let for dig!

Svar #10

Hahhaha ja!! Nej, ved faktisk ikke, om nogle karaktere gælder, typsik hahaha. Men det er dog heller ikke sikkert at jeg kan få lov til at skifte til mat a, da jeg allerede har truffet et valg, men jo gerne vil vælge om. Det gynmasie jeg går på, skal til at undersøge om det er muligt, samt prøve at få alt til at hænge sammen... Der er rimelig stort pres på haha. Og ikke nok med alt det her, så er det måske først muligt for mig at skifte i december, når de har fundet ud af alt det med om det er muligt for os, der gerne vil skifte.  

Puhadada, for en omgang. Men der er ingen tvivl om, at jeg brænder for det her. Jeg håber inderligt, at det er muligt for mig at skifte!

Brugbart svar (1)

Svar #11
08. november 2017 af Mathias7878

Alberte har du overvejet at få en mentor (lektiehjælper) fra MentorDanmark, som kan hjælpe dig med matematik? Nu ved jeg ikke, hvor mange penge dig og din famile har til rådighed, men jeg tænker umiddelbart, at det kunne være en mulig måde, hvorpå du fik mere styr på matematikken. Ellers er youtube-videoer, som #5 nævner også en god ide til at få en bedre forståelse for matematikken. Ligeledes kan hjemmeside være behjælpelige. Du får lige nogle links:

webmatematik.dk (inde på hjemmesiden gennemgår de alle emner i matematik på STX fra C- til A-niveau)

wwww.frividen.dk (laver videoer om alle emner i matematik også)

https://www.youtube.com/channel/UCZkPbyTx9wd1OHTIrgtsWtQ (Jim Larsen McLean) Har selv set en del af hans videoer - bare for sjov - men han er en rigtig kompentent underviser, der giver et overblik over diverse emner.

Håber dette kunne bruges! :-)

- - -

Brugbart svar (1)

Svar #12
08. november 2017 af Mathias7878

Note:

Jeg var rigtig god til matematik i folkeskolen - især færdighedsregning, dog haltede jeg en smule på problemregningen. Da jeg så kom i gymnasiet, fik jeg et chok. Matematikken var slet ikke noget af det samme, som jeg lærte i folkeskolen. Nu skulle man lige pludselig bruge en masse nye formler, som jeg slet ikke havde kendskab til og jeg kunne ikke finde hoved og hale i det hele. Jeg kløede dog på. Jeg formåede derfor at ændre to 4-taller i skriftlig og mundtlig fra 1g til to 10-taller i skrifltig og mundtlig i 2g.

Jeg kunne dog ikke få nok af matematik, da det helt klart var mit yndlingsfag. Jeg valgte derfor at opgradere det til A-niveau i 3g og endte ud med 12 i både skriftlig og mundtlig årskarakter samt 10 til den skriftlige eksamen.

Derfor: Tag det roligt! Du har mange år endnu til at lære matematikken. Ligeledes kan du jo altid skrive herinde, hvis du har problemer med nogle opgaver. Så står der rigtig mange kompentete lektiehjælpere til rådighed - inkl. mig selv! :-)

- - -

Brugbart svar (1)

Svar #13

Er der en grund til, at du rigtig gerne vil have matematik på A? Er det blot interesse for faget, eller skal du måske bruge mat A i videreuddannelse?

Men hvis du virkelig brænder for det, så skal det hele nok gå! Ellers ender du bare med gode karakterer i 2.g, også kan du altid kigge på nogle matematik-uddannelser efterfølgende :)

Håber også for dig, at everything works out for you!! Men det skal det nok. Mega sejt at du brænder så meget for det - husk at vis dine lærere det, og spørg ind til hvordan du kan forbedre dig. Det hele skal nok gå super godt for dig!!

Svar #14

Jeg har ingen anelse om hvad jeg vil være, men jeg er meget interesseret i matematik, og vil så gerne være god til det... Så håber virkelig at det lykkedes haha :)

Og tusind tak for støtten alle sammen, det har virkelig hjulpet mig! 

Brugbart svar (1)

Svar #15
08. november 2017 af Anders521

Jeg gætter på din matematikvejleder har sikkert baseret sin vurdering ud fra screeningstesten, udtalelser fra din lærer og ud fra din afleveringer under grundforløbet. Det kan være han eller hun tager fejl af dig, og i øvrigt er der intet der forhindrer dig i tage matematik på A-niveau, hvis du mener du kan klare faget.

Skriv et svar til: Hvad skal jeg stille op?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.