Matematik
SIMPELT SPØRGSMÅL I MAT
Hej
Er der en, der kan forkjlare mig hvad en rekursiv definition i matematik er og hvorfor er fibonacci tallene oftest betegnet ved en rekursiv definition?
Svar #1
10. december 2017 af peter lind
Fibonacci tal vil jeg ikke kalde en rekursiv definition. Den er defineret ved de ot forste tal og en ligning hvoraf man kan beregne den næste. En generel fornel for det n'te tal kan også beregnes uden brug af rekursiv beregning
Svar #2
10. december 2017 af Einstein5 (Slettet)
der er bare mange bøger, hvor de definerer dem som rekursiv
Svar #3
10. december 2017 af peter lind
Hvilken ? Jeg tvivler på at du kender mange. Fibonaccitallene kan beregnes rekursivt på en datamaskine men det er langsomt og bruges kun til forklaring af rekursive beregninger. Det kan beregnes ud fra differensligninger og ellers beviser man den ved induktion bl.a. i gymnasiet. Det sidste kraver at man kender en formel for det n'te fibonacci tal
Svar #4
11. december 2017 af Einstein5 (Slettet)
det gør jeg i den grad, så din tvivl gavner ikke. jeg holder mig bare til bøgernes definition
Svar #5
11. december 2017 af Anders521
#4 Ja du har ret. Der er faktisk litteratur der definerer den n'te Fibonacci tal rekursivt f.eks.
Fibonacci and Lucas Numbers with Applications af Thomas Koshy
Fibonacci and Catalan Numbers: An Introductoin af Ralph P. Grimaldi
Diskrete Matematisk Metoder af Jesper Lützen
Svar #6
11. december 2017 af peter lind
Jeg har lige set Jesper Lützen's bog. Det vil jeg ikke kalde rekursiv difinition. Fibonaci tallene er defineret ved en differsnsligning og begyndelsesbetingelser. Rekursion er defineret ved en funktion der kalder si selv
Svar #7
11. december 2017 af Anders521
Jeg vil nok anbefale trådstarteren at bruge den definition der står i den gængse litteratur. I øvrigt vil en søgning på google scholar afsløre en del akademiske artikler hvori det n'te Fibonacci tal defineres rekursivt. Så hvis matematikere kan bruge defintionen, så tror jeg også trådstarteren kan.
Skriv et svar til: SIMPELT SPØRGSMÅL I MAT
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.