Matematik

Har Brug For HJÆLP

17. januar 2018 af Rossa - Niveau: Universitet/Videregående

Hej Derude.

Jeg beder  hjælp til  alle jer derude, som har en ide om mål teori.
Hvis nogen derude har en ide, skriv venligst det du ved. Det vil hjælpe ligegyldigt hvad svaret er.

Opgaven lyder:

Betragt funktionen:

f(x)= \sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n^4} \ \textbf{1}_{[-n,n) \times \ [-n, n)}(x) \ \ x \in \mathbb{R}^2

Lad  \lambda^2 betegne Lebesgue målet på (\mathbb{R}^2,\mathcal{B}(\mathbb{R}^2)).

 1)  For hvert \epsilon \geq0   betragt mængden  A_{\epsilon} = \{x \in \mathbb{R}^2 | f(x) > \epsilon\}

Vis at   \lambda(A_{\epsilon}) < \infty  , for alle \epsilon >0.
Bestem \lambda(A_0).

2)  (d) Lad nu g:\mathbb{R}^2 \to \mathbb{R}^+ være en vilkårlig målelig funktion, og for hvert \epsilon \geq 0
sæt          B_{\epsilon} = \{x \in \mathbb{R}^2 | g(x) > \epsilon \}.
Vis at

\lim_{n\to \infty}\lambda^2(B_{1/n}) = \lambda(B_0)
Der vides, at
 \int f \ d\lambda^2 = \frac{2}{3} \ \pi^2, og der vides også at 0< f(x) < \infty
(det er regnet i en tidligere opgave)

Hvad har jeg forstået indtil videre?
1) Har bestemt   \lambda(A_0) på følgende måde

A_0 = \{ x \in \mathbb{R}^2 | f(x) > 0 \} \ \ \text{for} \ \epsilon =0\\ A_{\epsilon} = \{x \in \mathbb{R}^2 | f(x) > \epsilon\} \ \ \text{for} \ \epsilon > 0
Der vides, at f(x)>0
Så må A_0 = \mathbb{R}^2
Så må \lambda(A_0)=\lambda(\mathbb{R}^2)= \infty
Men kan ikke løse resten af opgave 1)

I opgave 2 er helt lost.

Har tænkt mig at bruge et lemma:
Let    (X, \mathcal{A})    be a measure space and  \mu : \mathcal{A}\to [0, \infty] be an additive set function such that  \mu(\emptyset)=0. Then  \mu is a measure if and only if, \mu is continous from below, i.e. if A_n \in \mathcal{A}  and
A_n \uparrow A, then \mu(A)= \sup_{n\in \mathbb{N}} \mu(A_n)= \lim_{n\to\infty}\mu(A_n)
Men jeg er ikke i stand til at bruge lemma-en .

Jeg ser frem at høre fra nogen derude.
På forhånd Tak
 


Skriv et svar til: Har Brug For HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.