Fysik

Finde volumen af beholder ud fra trykket.

25. januar 2018 af DanniKorsholm (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har rodet med det et par dage og kan simpelthen ikke forstå at få drejet det rigtig rundt..

Jeg har en beholder på eksempel 10 litter med 2 bars tryk. Hvis jeg så har en utæthed på 0,5 litter i minuttet hvordan regner jeg det så om til hvor meget tryk jeg taber i minuttet...

Kan det ikke passe jeg skal bruge Idealgasligning eller er det skudt ved siden af??

Jeg skal jo kort sagt vide hvor mange litter luft der er i min 10 litters beholder ved 2 bar.

Mvh Danni.

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. januar 2018 af DeDejligePeberkagerfraHakkebakkeskoven

Det lyder som om idealgasligningen kan anvendes her.

Jeg fandt en "Boyles lov", som hænger sammen med idealgasligningen . p_1*V_1=p_2*V_2

Her har du p_1*V_1=2 bar * 10 l , og du ved at efter ét minut er der 9,5 liter. Derudfra må du hurtigt kunne finde det tabte tryk pr. minut.

Svar #2
25. januar 2018 af DanniKorsholm (Slettet)

Volumen af min tank er 10 liter men hvis jeg pumper 2 bar i kan det så passe der er 20 liter luft i??

Syntes bare det virker for simpelt... Ingen temperatur korrektion eller noget??

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. januar 2018 af hesch (Slettet)

Der er flere varible her.

Når trykket falder, vil temperaturen falde i beholderen.

Når trykket falder, vil udsivningshastigheden falde. Betragter du utætheden som en dyse, findes der beregningsmetoder for hvor meget der slipper gennem dysen, som funktion af viskositet, trykforskel og dysens udformning. Det er ret kompliceret.

Det hurtige svar er:  Der er 10 L luft ved 2 bars tryk og ved en given temperatur.

PS:  Hvis du nu betragter hvor mange gram luft, der er i beholderen, går det hele lidt lettere.

Svar #4

Mit volumen er 10 liter. Så ved 2 bar må der være 20 liter hvis  [p_1*V_1=2 bar * 10 l]

Så ved 1,9 bar vil der være 19 liter luft osv.

Nu er jeg lidt grøn inden for vægten af luft. Kan man beregner den ud fra tryk og volumen??

Brugbart svar (0)

Svar #5

#4, ad: Mit volumen er 10 liter. Så ved 2 bar må der være 20 liter

Vrøvl med mindre din beholder er en ballon. Du kan selv måle efter. Der er 10 L.

Du måler elastik ud på metermål.

Man kan beregne massen ud fra luftart, volumen, tryk og temperatur.

Svar #6

Ja det er jo det der er mit problem...

Jeg har en beholder som er på 10 liter ved atmosfærisk tryk. Så fylder jeg 2 bar i samme beholder. Altså må der jo komme xx mere luft i min beholder...

Jeg har muligheden for at måle trykket i beholderen, kender volumen på beholderen, ved hvad temperaturen er og at det er luft. 

Kan jeg så ikke beregne hvor mange liter luft der er i???

Brugbart svar (0)

Svar #7

Du har stadig 10 L luft, for luftens volumen begrænses af beholderen, der kun kam indeholde 10 L.

Liter er et volumenmål.

Noget andet er at du ved sammentrykning får dobbelt så mange gram luft, for det er et vægtmål. Ved sammentrykning fordobler du luftens vægtfylde ( gram per liter ).

Svar #8
26. januar 2018 af DanniKorsholm (Slettet)

Jeg er godt med på at luften kun fylder de 10 L når det er under tryk...

Men ved atmosfærisk tryk vil luften jo fylde mere...

Men anyways. Er der en formel til at regne det ud med?

Brugbart svar (0)

Svar #9
26. januar 2018 af hesch (Slettet)

Tja, og ved vacuum ville den fylde uendeligt meget, men hvad vil du bruge det til når trykket er to bar?

Ja, der findes formler ( flertal ) ang. entropi, Reynolds number ved dysekonstruktioner, osv.

Alle de formler, der er gældende indenfor de forskellige områder, skal man kunne sætte rigtigt sammen og anvende korrekt. Når jeg i #3 skriver at det er ret kompliceret, dækker det over at du nok skal opstille et højere ordens differetialligningssystem.

Idealgasligningen rækker ikke, alene af den grund at "luft" ikke er en idealgas.

Skriv et svar til: Finde volumen af beholder ud fra trykket.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.