Matematik

differentiere, problemer med MAPLE

15. februar 2018 af SandyW (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej Alle sammen

Jeg sidder og regner på  optimeringsopgaver og bruger programmet MAPLE, men problemet er så at efter jeg diffenere min funktion for at differentere giver den slet ikke noget svar når jeg endelig trykker enter !! jeg har prøvet alt, men lige meget hvad jeg ændre, differentiere den ikke funktionen. Det er ret underligt da jeg tidligere har kunnet differentiere mine funktioner uden nogen problemer. Har nogle af jer bekendskab til problemet og i så fald ved hvordan jeg kan løse problemet ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. februar 2018 af Mathias7878

Prøv at tage et billede af, hvad der sker og læg det herind.

- - -

 

 


Svar #2
15. februar 2018 af SandyW (Slettet)

Jeg har endelig fået den til at differentier funktionen efter jeg ændrede navnet på den til "A" istedet for "O" (overfladsareal) :) men når jeg så endelig kommer til at skulle skrive A'(x)=0  får jeg intet svar 

Vedhæftet fil:Optimering.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. februar 2018 af Mathias7878

Hvis din funktion A(x) er givet ved

  \small A(x) = \frac{400}{x}\cdot x^2 = \frac{400\cdot x^2}{x} = 400x

så vil differentialkvotienten A'(x) blive

  \small A'(x) = 400

og du kan ikke sætte A'(x) = 0 og løse mht. til x, fordi der er jo ikke nogen x-værdi mere. Så du må have lavet en fejl et sted.

  

- - -

 

 


Svar #4
15. februar 2018 af SandyW (Slettet)

Nååår ups min fejl, jeg har helt overset at der skal stå plus x^2 og ikke gange 

Vedhæftet fil:Optimering.PNG

Skriv et svar til: differentiere, problemer med MAPLE

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.