Biologi

Perikon mod depression

16. februar 2018 af ca04 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Kan jeg forklare hvordan perikon skulle kunne virke mod depression ifølge denne figur? (vedhæftet). hvis ja - hvordan? 

Vedhæftet fil: Billede1.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. februar 2018 af Egofaciens

Perikon må være depressionsmidlet, eller hvordan? 

Du kan evt. kigge på forskellene. Det ligner, at der er blokeret for serotonintransporten og at der desuden er meget færre vesikler med serotonin i den den ene præsynaptiske ende. 

Men jeg synes, at det er lidt svært at se ud fra kun den figur


Svar #2
16. februar 2018 af ca04 (Slettet)

Jeg skal bruge teorien som lyder: Ifølge serotoninteorien er årsagen til depression altså, at serotoninkoncentrationen i hjernen eller synapsekløfterne er for lav, hvilket kan medføre, at de serotonerge receptorer ikke bliver aktiveret nok, til at kunne videresende et kemisk signal. SSRI’ernes funktion er at hæmme genoptagelsen af serotonin i synapserne selektivt således, at koncentrationen af serotonin i synapsekløfterne forøges. 

Giver det så mere mening? :O


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. februar 2018 af Egofaciens

Mener du serotoninhypotesen? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. februar 2018 af Egofaciens

Ja, det giver mening :-) 


Svar #5
16. februar 2018 af ca04 (Slettet)

Ja det er den jeg skal bruge - men jeg har virkelig svært ved at forstå den hypotese - og det gør det ikke nemmere at forklare en figur ud fra den :( 


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. februar 2018 af Egofaciens

Hmm, altså depression kan skyldes mange faktorer som eksempelvis en lav mængde af serotonin, ofte benævnt "serotoninhypotesen", som du selv har skrevet lidt om. Serotoninhypotesen hævder, at en reduktion i serotonin vil føre til depression; altså jo mindre serotonin jo mere tilbøjelig er man til at udvikle depression i følge hypotesen.

Du nævner også selv SSRI-medikamenter, som netop bruges til at behandle depression. SSRI har nemlig effekt på serotoninreceptorer og påvirker derfor serotoninbalancen ved at hæmme genoptagelsen fra synapsespalterummet til den præsynaptiske nerveterminal. Dette fremmer herved serotoninaktiviteten i hjernen. Den øgede mængde af serotonin forøger neurotransmissionen (afsendelsen af nerveimpulser) og hermed bliver serotoninaktiviteten fremmet. 

Det er dog værd at huske og bemærke at faktum er, at serotoninhypotesen - som selve navnet indikerer - blot er en hypotese ..  

Prøv at se om du kan kigge på figuren og selv svare på dit spørgsmål nu :)


Svar #7
16. februar 2018 af ca04 (Slettet)

Tak for svaret - jeg prøver mig frem. Det skal lige siges, at det ikke er mig der har skrevet den teori som jeg har skrevet herinde, det er en der står i min opgave som jeg skal bruge ;-) 


Brugbart svar (0)

Svar #8
16. februar 2018 af Egofaciens

Det tænkte jeg nemlig, at det var - derfor jeg prøvede at fortælle på en lidt anden måde. Jeg håber, at det hjalp en smule! 


Svar #9
16. februar 2018 af ca04 (Slettet)

Det hjalp også en del det du har skrevet - men jeg må ærligt indrømme at jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal formulere mit svar korrekt, selvom det du har beskrevet har gjort det lidt nemmere for mig at forstå, syntes jeg godt nok det er svært :(


Brugbart svar (0)

Svar #10
16. februar 2018 af Egofaciens

Du må gerne enten skrive til mig privat (hvis det er en aflevering, eller sådan noget, er det måske rart mht plagiering) eller her hvor der er andre, der også kan hjælpe til :)


Svar #11
16. februar 2018 af ca04 (Slettet)

Mange tak for din hjælp - jeg tror jeg har fundet et rimeligt svar jeg prøver at sende afsted :-) 

lige en sidste ting - kan det godt passe at depressions medicin går ind og blokerer for indstrømning i den præsynaptiske del af cellen, så det befinder sig i synapsekløften - og det medfører at en højere koncentration af præperatet - og at der så bliver overført flere signaler gennem serotonin systemet, eller er jeg helt forkert på den? 


Brugbart svar (0)

Svar #12
16. februar 2018 af Egofaciens

Jeg ville ikke sige indstrømning, men genoptagelsen :)

Helt overordnet sker der det, at SSRI (depressionsmedicin) påvirker serotoninniveauet i hjernen ved at effektivisere udnyttelsen -> det er nemlig dette der forårsager en forøgelse af serotonin, som du netop også selv kommer ind på. 

Men ja, SSRI-medikamenterne i den præsynaptiske ende blokerer genoptagelsen af et stof som f.eks. serotonin (kunne også være dopamin eller andre transmitterstoffer). 

Og ja, du har helt ret i det sidste med, at der bliver overført flere signaler, men du kan f.eks. skrive, at afsendelsen af nerveimpulser øges, hvilket så fremmer serotoninaktiviteten. 

Jeg ville være opmærksom på at skrive, at det trods alt kun er en hypotese som man trods mange års forskning aldrig rigtig har kunnet påvise eller afvise :)


Brugbart svar (0)

Svar #13
16. februar 2018 af Egofaciens

Men det lyder helt rigtigt, hvis du spørger mig!


Svar #14
16. februar 2018 af ca04 (Slettet)

Tak for hjælpen! Jeg tror jeg har sporet mig ind på noget der godt kunne være rigtigt :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #15
16. februar 2018 af Egofaciens

Det lyder super godt! Held og lykke med opgaven :)


Svar #16
16. februar 2018 af ca04 (Slettet)

Tak :-) 


Skriv et svar til: Perikon mod depression

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.