Matematik

Bestem koordinatsættet til hvert skæringspunkt.

16. februar 2018 af Stephanied - Niveau: B-niveau

Hej :-)

Jeg har en opgave der formuleres sådan: En linje l er givet ved ligningen y=-3x+10. Bestem koordinatsættet til hvert af skæringspunkterne mellem l og cirklen. Cirklens ligning: (x-1)^2+(y-3)^2=4

Jeg har prøvet at sætte de to ligninger sammen og bruge kvadratsætningerne men jeg er simpelthen ikke sikker på jeg gør det rigtigt. Er der en der kan hjælpe mig med hvordan jeg gør? Eller evt hvis der findes en alternativ måde at gøre det på.


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. februar 2018 af Mathias7878

Hvis du bruger TI-nspire kan du skrive:

  solve(y = -3x+10 and (x-1)^2+(y-3)^2 = 4,x,y)

ellers kan du indsætte udtrykket for y fra linjen l ind cirklens ligning og isolere x. Det kan du så bruge til at bestemme y.

- - -

 

 


Svar #2
16. februar 2018 af Stephanied

Jeg har prøvet, men jeg kan ikke rigtig få det til at lykkes.


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. februar 2018 af Mathias7878

Hvilken metode har du prøvet?

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. februar 2018 af StoreNord

#0     I cirklens ligning skal du indsætte    -3x+10  istedet for y.
          Så skal du udregne parenteserne og løse en 2. gradsligning.
          Så skal du indsætte de to løsninger i linjens ligning.


Svar #5
16. februar 2018 af Stephanied

Jeg kan ikke finde ud af at regne paranteserne ud. Potenserne driller mig.


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. februar 2018 af fosfor

Et punkt ligger både på cirklen og linjen, hvis begge ligninger er opfyldt:

\small y=10-3 x  
\small (x-1)^2+(y-3)^2=4

2 ligninger med 2 ubekendte løses ved at isolere den ene ubekendte i den ene ligning, hvorefter denne ubekendte substitueres i den anden ligning. Da y allerede er isoleret i den første ligning, substitueres y i den anden ligning, der dermed kun har en ubekendt:

\small (x-1)^2+(10-3 x-3)^2=4

som er en andengradsligning. a, b, og c kan aflæses efter at parenteserne er ganget ud.
Dertil benyttes:

\small (a+b)^2 = a^2+b^2+2ab

Første trin er at aflæse hvad der svarer til a og b i hver parentes af andengradsligningen. Der er flere muligheder, da ombytning af a og b ikke ændrer noget.


Brugbart svar (0)

Svar #7
16. februar 2018 af AMelev

Du kan reducere \small(10-3 x-3)^2=(7-3x)^2


Svar #8
17. februar 2018 af Stephanied

Jeg forstår det desværre overhovedet ikke :-(


Brugbart svar (0)

Svar #9
17. februar 2018 af AMelev

Hvad er det mere præcist, du ikke forstår?
I #6 er angivet, hvad du skal gøre.
Hvis du ikke kan løse ligningen i “hånden”, kan du benytte dit CASværktøj.
Du kan også bare starte med at gøre, som der står, lægge det op her undervejs og få tjekket, om du er på ret kurs.

Brugbart svar (0)

Svar #10
18. februar 2018 af Anders521

#8

du siger i #5 at det er potenserne der driller dig. Måske skyldes dette at du heller ikke er fortrolig med kvadratsætningen nævnt i #6. Jeg vil anbefale dig at du så hellere omskriver potenserne.

Eksempel: fremfor udtrykket \small (x-1)^2 så ved du formenligt at med potenser som \small 2^2 kan skrives som produktet  \small 2 \cdot 2. Altså har du istedet et nyt udtryk \small (x-1)\cdot (x-1) . I #5 siger du også at du ikke kan regne parenteserne ud. Med det nye udtryk ganger du så hvert led i den ene parentes med hvert led i den anden parentes, dvs. "x gange x", "x gange minus en" , "minus en gange x" og "minus en gange minus en". Er denne fremgangsmåde nemmere at forstå?


Skriv et svar til: Bestem koordinatsættet til hvert skæringspunkt.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.