Matematik

en virksomheds månedlige salg, S(t) er sæsonbestemt og givet som en funktion af tiden, (t) i måneder af

20. februar 2018 af Sofiehanw - Niveau: A-niveau

en virksomheds månedlige salg, S(t) er sæsonbestemt og givet som en funktion af tiden, (t) i måneder af 

S(t) = 2000+720sin((pi/6)t)

hvor t = 0 i januar 1. Find S(1) og S´ (1)

jeg fik S(1) til at være 2006,58 er det rigtigt ?? og hvordan finder jeg S´(1) ??

På fohånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. februar 2018 af Mathias7878

Du finder S'(1) ved først at bestemme S'(t) vha. dit matematikprogram. Derefter indsætter du t = 1 ind i S'(t) og udregner det.

- - -

 

 


Svar #2
20. februar 2018 af Sofiehanw

Okay. Men er mit resultat for S(1) også rigtigt ?

Altså jeg tilsat bare 1 i t's plads og fik det resultat.


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. februar 2018 af Mathias7878

Hvis du har defineret din funktion rigtigt og sat t = 1 ind i S(t) burde det være rigtigt nok.

- - -

 

 


Svar #4
20. februar 2018 af Sofiehanw

Okay, men hvad betyder så også S(1) og S´(1) betyder det noget ?


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. februar 2018 af Mathias7878

S(1) er virksomhedens månedelige salg til tiden t = 1 måned.

Til tiden t = 1 måned stiger/og eller falder (hvis S'(1) er positiv stiger det, negativ falder det) virksomhedens månedlige salg med et eller andet.

- - -

 

 


Svar #6
20. februar 2018 af Sofiehanw

Forresten, jeg har ikke et matematikprogram. Hvordan skal jeg så betsemme S'(t) ?


Svar #7
20. februar 2018 af Sofiehanw

Er det muligt at finde S'(t) uden et matematikprogram ??


Svar #8
20. februar 2018 af Sofiehanw

Matias7878 jeg har prøvet hele dagen på at finde ud af hvordan jeg bestemmer S'(t) men jeg kan stadig ikke finde ud af det. Kan du ikke hjælpe mig med det, eller måske en anden der også kan hjælpe?

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #9
22. februar 2018 af Anders521

... et matematikprogram??? 

1 ]  Funktionen S kan vel differentieres uden brug af et matematikprogram. Det man bør være opmærksom  er leddet sin( (pi/6)t ) som er en sammensat funktion.

[ 2 ] Mht. fortolkning af S´(1). Hint: vækstrate (hvilken?)


Skriv et svar til: en virksomheds månedlige salg, S(t) er sæsonbestemt og givet som en funktion af tiden, (t) i måneder af

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.