Matematik
Spørgsmål
Hej alle
Der er en herinde som har været så flink at hjælpe mig med at forstå omskrivningen, men jeg har et spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe mig med, og det er, hvorfor ganges der med 2 på begge sider? jeg tænker, hvis jeg selv skulle omskrive ligningen, hvor skulle jeg vide fra at jeg skulle gange med 2?
Tak for afklaringen.
Svar #2
11. marts 2018 af Mathian
Tak for nysgerrigheden.
Svar #3
11. marts 2018 af AMelev
Der er benyttet lige store koeefitienters metode.
Fidusen er, at hvis samme tal er ganget på fx x i de to ligninger, så kan man ved at trække de to ligninger fra hinanden og slippe af med x'erne, så man har en ligning med en ubekendt (y), som så løses.
Når y så kendes, så sætter man det ind i en af de to oprindelige ligninger og løser den mht. x.
I din nederste ligning har du 4x ......
Det skal du altså også have i den øverste ligning, og det kan du kun få ved at gane med 2 på begge sider.
NB! Det er ligegyldigt om det er koeffitienten til x eller til y, der er den samme, så der vælger man den, man synes er lettest.
Svar #5
11. marts 2018 af Mathian
Hm, nu hvor jeg tænker mig om, hvilken ligning refererer du til, når du siger den øverste ligning, og hvor ser du helt specifikt de 4x?
Skriv et svar til: Spørgsmål
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.