Fysik

Heliumatom og energi bevarelse

22. april 2018 af RDichoeL (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej SP!

Jeg står med en fysik aflevering og skal aflevere om 7 timer. Mit spørsmål lyder som følgende

"Helium atomet er en del mere kompliceret end brint, men vi kan stadig sige noget om dets spektrum. De mest dominerende overgange udsender lys med bølgelængder på 501nm, 588nm, 668nm og 706nm. • Find energiforskellen for overgangene der skaber de fire ovenstående spektrallinjer. Brug energibevarelse til at begrunde din fremgangsmåde."

Jeg er ikke så skarp på fysik eller mat for den sags skyld. Er der en der kan forklare mig hvad dette betyder og mulighvis komme med en formel eller løsning på mit problem?
Tak på forhånd!


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. april 2018 af Sveppalyf

Hvis vi antager at der er energibevarelse, så er forskellen mellem de to energiniveauer lig med energien af den udsendte foton. Altså

ΔE?-? = Eudsendt foton  <=>

ΔE?-? = h*f  <=>

ΔE?-? = h*c/λ

Så kan du indsætte de fire talværdier:

ΔE?-?1 = 6,626*10-34 J*s * 2,99792458*108 m/s / 501*10-9 m = 3,96*10-19 J

ΔE?-?2 =

osv.


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. april 2018 af mathon

       \small \Delta E=\frac{\left ( h\cdot c \right )}{\lambda }= \frac{ \left (6.62607\cdot 10^{-34} \; J\cdot s \right )\cdot \left (6.24151\cdot 10^{18}\; \tfrac{eV}{J} \right )\cdot \left ( 2.99792\cdot 10^{17}\; \tfrac{n m}{s} \right )}{\lambda }=

                                   \small \frac{1239.84\; eV\cdot nm}{\lambda }

                                                                     


Skriv et svar til: Heliumatom og energi bevarelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.