Kemi

Hydrolyse af asparatam med HCl. Hvilken konc. er bedst?

08. juni 2018 af FredeHogild - Niveau: A-niveau
Jeg har på Kemi A gennemført forsøget “hydrolyse af asparatam” med 1, 2 og 4 M koncentration af HCl (25 ml og 3 knuste sødetabletter). Det stod i 60 min med varme, omrøring og refluxudstyr.
Dernæst blev det (hydrolyseproduktet) brugt til en TLC, sammen med asparatam (sødestof), phenylalanin og asparaginsyre.
Tilslut skulle det konkluderes ud fra TLC-pladen, når den havde stået lidt med løbevæske og låg i en beholder, hvilken en af de tre HCl koncentrationer der var mest effektiv til at hydrolyserer asparatam.

Er der nogle skønne mennesker, der kender svaret på dette?

Jeg har desværre ikke et billede af mine TLC-plader fra forsøget, grundet fejl på min mobil :/

Brugbart svar (1)

Svar #1
08. juni 2018 af Heptan

Phenylalanin og asparaginsyre er hydrolyseprodukterne af reaktionen. Se på TLC-pladerne og tjek hvilken plade der har den største intensitet af phenylalanin og asparaginsyre, samt den mindste intensitet af aspartam.

Du kan tjekke hvilke pletter der hører til hvad, fordi (som du siger) der også er blevet plettet med de tre stoffer som reference.

Hvis der ikke er noget aspartam tilbage, så er reaktionen forløbet 100% hvilket er godt. Hvis der ikke er nogle hydrolyseprodukter, så er reaktionen forløbet 0% hvilket er skidt.


Svar #2
08. juni 2018 af FredeHogild

#1
Ja jeg har jo desværre ikke mine TLC plader eller tilhørende billeder. Men nu har jeg forstået hvordan de aflæses, hvilket er super fedt. Mange tak for hjælpen. Du er en sveske :D

Skriv et svar til: Hydrolyse af asparatam med HCl. Hvilken konc. er bedst?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.