Kemi

Forsøg!!!

18. juni 2018 af carolineborg (Slettet) - Niveau: C-niveau

I kemi har jeg lavet et forsøg med titreing med syre og base og skal dermed bestemme koncentrationen af fortyndet saltsyre altså HCl. 

Forsøget udførelse lyder sådan: 
Vi startede med at tage 25,0 ml af HCl opløsningen, og overførte det til den koniske kolbe med pipetten. Derefter lagde vi forsigtigt magneten ned i kolben og tilsatte 5 dråber methylrødt. Fyldte buretten med 0,100M NaOH opløsning. Burettespidsen skulle være helt fyldt. 
Så skulle vi tænde for magnetomrøreren og tilsæt NaOH fra buretten til den koniske kolbe. Da farven skiftede skulle vi stoppe titreringen, og vi skulle aflæse og notere slutværdien for NaOH. 

Vores startværdi var 0,0 og slutværdien var 8,9 og dermed er 8,9 resultatet for V(NaOH).

Så skal jeg have en koklusion på den fortyndet saltsyre HCl. Dermed har min kemi lærer skrevet at man skal sætte det ind man kender i 25*c(HCl)=8,9*0,100. Dermed skal man isolere c(HCl)

Er det bare sådan:

8,9*0,100 = 0,89

25*(0,89) = 22,25

Eller er det fuldstændig forkert?


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. juni 2018 af AngelOneOne

Hej,

Formlen hedder:

cHCl · VHCl = cNaOH · VNaOH  ⇔  cHCl = (cNaOH · VNaOH) / VHCl

Altså bliver regnestykket:

(0,100 · 8,9) / 25 = 0,036 M

For at flytte volumen af HCl over på den anden side, skal du dividere begge sider med VHCl

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
18. juni 2018 af carolineborg (Slettet)

Ååårh tusind tak. 

Så hele resultatet som du skriver bliver til 0,036? Og M står for masse eller?


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. juni 2018 af AngelOneOne

Hej.

Hele resultatet bliver 0,036 M (og M betyder molaritet hvilket er lig med mol/L) - Altså, der er en koncentration af 0,036 mol HCl per L.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
18. juni 2018 af carolineborg (Slettet)

Tak for hjælpen

Skriv et svar til: Forsøg!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.