Fysik

Er elektromotoriske kraft det samme som spænding?

19. juni 2018 af annahansen2 - Niveau: C-niveau

Hej 

Er der nogle, der kan forklare mig om er elektromotoriske kraft det samme som spænding?

Jeg har lidt svært ved at forstå hvad elektromotorisk kraft er. 

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. juni 2018 af PeterValberg

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #2
19. juni 2018 af annahansen2

Er der en der kan fortklare det på en pædagogisk/forståelig måde?

Jeg har søgt og set linket i #1, men det hjælper ikke, når man ikke forstår det. 


Brugbart svar (2)

Svar #3
19. juni 2018 af Eksperimentalfysikeren

Det er enklest at se på et batteri. Hvis der ikke er forbundet noget til batteriet, vil der være en bestemt spændingsforskel mellem dets poler. Man kan måle den med et voltmeter, men skal her vælge et med meget stor indre modstand, for ikke at påvirke målingen.

Når man forbinder et ydre kredsløb til batteriet, vil der løbe en strøm gennem hele kredsløbet. Inde i batteriet er der nogle ledninger mellem selve batteriet og de ydre poler. De ledninger har noget modstand. Derudover sker der nogle kemiske processer i batteriet. Disse processer tager lidt tid, så batteriet kan ikke helt følge med. Det virker som en modstand i batteriet. Disse modstande kaldes til sammen batteriets indre modstand. Den giver anledning til, at spændingsforskellen mellem polerne bliver mindre, når der løber strøm.

Den spændingsforskel, man måler mellem polerne kaldes polspændingen. Den varierer med strømstyrken. Den polspænding, man har, når strømstyrken er 0, kaldes den elektromotoriske kraft.


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. juni 2018 af mathon

EMK = hvilespændingen


Skriv et svar til: Er elektromotoriske kraft det samme som spænding?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.