Kemi

Afleveringssæt - små opgaver

28. august 2018 af nørden00 - Niveau: A-niveau

Hej Folkens 

Jeg har siddet med en aflevering længe nu og ved virkelig ikke hvordan jeg skal løse nogle af opgaverne. En venlig sjæl der vil hjælpe? 

det drejer sig om opgave 1b, 1c og 3a


Brugbart svar (1)

Svar #1
28. august 2018 af AngelOneOne

Hej,

1a)
Jern(II)fumarat - C4H2FeO4
Jern(III)fumarat - C12H6Fe2O12

1b)

Fortyndingen udregnes: fortyndingsfaktor=\frac{c_{std}}{c_{fort}}=\frac{100}{25}=4

Standardopløsningen skal altså fortyndes 4 gange. Så for at fremstille en 100 mL opløsning af stamopløsningen der er fortyndet 4 gange, skal du afmåle 25 mL. De 25 mL afmåles med en målepipette i en målekolbe på 100 mL - Målekolben fyldes herefter op til 100 mL mærket, med opløsningsmidlet (salpetersyre).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (1)

Svar #2
28. august 2018 af AngelOneOne

1c)
Du har standardkurven og linjens ligning. Så skal du blot indsætte din målte absorbans (y), og isolere x. Når du har isoleret x, kender du koncentrationen af Fe2+ i mg/L. Nu kan du regne ud hvor stor massen af Fe2+ - Husk du  har fortyndet den opløsning som vitaminpillen er opløst i 100 gange.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (1)

Svar #3
28. august 2018 af AngelOneOne

3a)

Molekylet har kun ét sted, der kan give anledning til stereoisomeri. Dette sted er dobbeltbindingen og
de to isomere er Z- eller cis-formen, der har hydrogenatomerne på samme side af dobbeltbindingen, og E- eller trans-formen, der har hydrogenatomerne på hver sin side af dobbeltbindingen.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
28. august 2018 af nørden00

Tusind tak for hjælpen!


Svar #5
28. august 2018 af nørden00

Jeg har lavet opgave 2 a), men føler lidt at jeg fejler et sted. Kan du kigge det igennem?


Brugbart svar (1)

Svar #6
28. august 2018 af AngelOneOne

Hej,

Det ser fint ud - Lige bortset fra at:

0,03/0,01 = 3 M og ikke 0,3 M

Resultatet er altså 3 M.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (1)

Svar #7
28. august 2018 af ChemistryIsKey

Til #5

Du har lavet en lille fejl i din opgave 2a. Da du beregnede molarmassen, har du nok beregnet kun for CoCl2, men opgaven angiver stoffet CoCl2 * 6 H2O. De seks vandmolekyler der står efter "prikken" kalder man krystalvand, og er en mængde vand som krystalliserer sammen med dit egentlige salt på fast form. Det betyder, at vandet altså vejer med, når man vejer massen af et stof og du skal altså inkludere de seks vandmolekyler i din molarmasse (du skulle gerne få 237.93 g/mol). Ellers er det helt rigtigt regnet :)


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. august 2018 af AngelOneOne

#5 - Godt spottet :o) Det havde jeg også overset...

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Afleveringssæt - små opgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.