Matematik

Surjektive funktioner & lige/ulige funktioner

22. september 2018 af Bob1234567891 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg har en smule svært ved denne opgave og kunne godt tænke mig at få lidt hjælp til den. Hvordan løser jeg de to spørgsmål? (Billede vedhæftet) 


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. september 2018 af Eksperimentalfysikeren

1: Kan du give et eksempel på et tal, som f(x) ikke kan antage?

2: er f(-x) = f(x)?


Svar #2
22. september 2018 af Bob1234567891 (Slettet)

#1

1: Hmmm, altså tænker du på tal som √2 & π som jo ikke er rationale tal?

2: Hvis f(x) = x^2 skal der gælde, at f(-x) = x^2

Dvs. vi skal indsætte -x i funktionen: (-x)^2 = x^2

Så uanset hvilken værdi vi vælger for x, vil resultatet altid være positivt? Så f(-x) ER lig f(x) af denne grund?  


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. september 2018 af Eksperimentalfysikeren

2.

Du er inde på det rigtige med (-x)2, men det er ikke nok, at alle resultater er positive. g=x2-4 er lige, men har negative værdier. Er x4 lige?

1. Jeg har tænkt på √2 & π, men der er andre tal, det er nemmere at bruge. Du er inde på det i dit forslag til 2.


Svar #4
22. september 2018 af Bob1234567891 (Slettet)

2. Hvis x4 skal være lige, må der vel ligeledes gælde, at (-x)4 = x4 -  hvilket jo er sandt. Fx. er (-2)4 = 24 så dvs. 16 = 16. Det vil sige, at enhver y-værdi i funktionen har to tilhørende x-værdier, der har samme værdi, men modsat fortegn? 

1. Jeg er ærlig talt lidt blank på denne, men de tal, f(x) ikke kan antage, er vel alle de irrationale tal, fordi de har uendeligt mange decimaler? Vil surjektiv sige, at der er nogle værdier af x, en funktion ikke kan antage? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. september 2018 af Eksperimentalfysikeren

2. Korrekt

1. Hvordan med negative funktionsværdier?

Surjektiv vil sige, at funktionen kan antage alle værdier. Her i hele \mathbb{R}.


Svar #6
22. september 2018 af Bob1234567891 (Slettet)

1. I nogle sammenhænge siger man bare, at de reelle tal, er ALLE tal, alle negative og positive tal.  Alle reelle tal kan vel godt antage? 

2. Er dette så mit svar på opgaven, når jeg skal vise, at f er en lige funktion? :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. september 2018 af Eksperimentalfysikeren

1. f har ingen negative fuktionsværdier. Derudover har den ingen irationale funktionsværdier.

2. Ja


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. september 2018 af swpply (Slettet)

Opgaven er løst tideligere denne uge.

Her er tråden: https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1848855

#5 viser at f ikke e surjektiv.

#2 viser at f er en lige funktion.


Svar #9
22. september 2018 af Bob1234567891 (Slettet)

1. Så dvs. f ikke er surjektiv, fordi der for nogle y-værdier IKKE findes mindst ét x?


Brugbart svar (0)

Svar #10
22. september 2018 af swpply (Slettet)

Ja der findes y værdier i \mathbb{R} som f ikke rammer, da billed mængden af f er en delmængde af \mathbb{Q}\cup\{2\}\subsetneq\mathbb{R}.


Brugbart svar (0)

Svar #11
22. september 2018 af swpply (Slettet)

Men som Eksperimentalfysikeren nævner i #5 kan du bruge at f er en lige funktion til at konkludere at billedmængden for f er delmængde af [0,\infty) og dermed er f ikke surjektiv.

--- Dette er langt hurtigere og nok også nemmere ;-)


Svar #12
22. september 2018 af Bob1234567891 (Slettet)

Tusind tak for hjælpen begge to! :-)


Skriv et svar til: Surjektive funktioner & lige/ulige funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.