Kemi
1.ordens kinetik spørgsmål
Spørgsmålet er vedhæftet https://imgur.com/a/ber9cwS
Håber på hjælp og forklaring til hvordan denne opgave løses. Tak på forhånd.
Svar #1
29. september 2018 af Heptan
Kald alphaisomeren for A og beta for B.
1. ordens reaktioner:
(1)
(2)
Ligevægtsloven for reaktionsligevægten:
(3)
Indsæt ligning (1) og (2) i ligning (3):
Ved ligevægt gælder netop at v1 = v2, så dvs:
Da k1 og k2 er kendt, er K1 nu også kendt, og opgaven kan løses som en typisk ligevægtsopgave med startbetingelser [A]0 = 1 M og [B]0 = 0 M.
Svar #2
30. september 2018 af sansas
Er det som svar til første delspørgsmål, eller er det til begge? Det er en anelse forvirrende.
Svar #3
01. oktober 2018 af Heptan
Det er spørgsmål 1.
For spørgsmål 2:
Brug formlen for 1. ordens reaktioner:
Indsæt [B]0 = 0 og [B] = 50% [B]slut hvor [B]slut er facit fra spørgsmål 1. Isoler t.
Svar #4
01. oktober 2018 af sansas
SÅdan ser svaret ud på sp.1, men føler at der er forskel mellem dit svar og deres, og jeg ved ikke, hvordan jeg skal forstå det bedst
Svar #5
02. oktober 2018 af Heptan
Svar #6
02. oktober 2018 af sansas
Hvad betyder t=0 og t=teq ?
og hvor kommer Veq=k1(1-xeq)=k2*xeq fra?
Det eneste jeg forstår fra ligningen her er k1 og k2, men hvad er Veq og xeq for noget?
Jeg håber, at du vil hjælpe mig, for føler, at jeg kun får brødkrummer for hver gang jeg spørger. :-(
Svar #7
eq står for equilibrium (ligevægt), så veq er reaktionshastigheden ved ligevægt og xeq er x-værdien ved ligevægt.
Linje 1-3 i billedet:
Ved start (t = 0 min) er der kun α-glukose (1 mol). Til tiden t = teq (når der er ligevægt), er vi interesserede i at bestemme de nye koncentrationer. Vi kalder den nye stofmængde af β-glukose for x. Så må der være (1-x) mol tilbage af α-glukose.
Linje 4-6:
Ligevægtsloven for reaktionen:
Vi ved at [A]eq = 1-xeq og [B]eq = x, så det kan vi indsætte i ligningen:
Vi kender også K, som jeg forklarede i #1. K = k1/k2. Nu skal man bare løse ligningen for xeq, og det er så svaret på opgave 1.
Spørg endelig igen hvis der er noget :)
Svar #8
hvor kommer Veq=k1(1-xeq)=k2*xeq fra?
Ved ligevægt gælder der at reaktionshastigheden til højre og til venstre er den samme (det er derfor det er en "ligevægt"). k1(1-xeq) er reaktionshastigheden til højre og k2xeq er reaktionshastigheden til venstre.
Svar #9
03. oktober 2018 af sansas
#8hvor kommer Veq=k1(1-xeq)=k2*xeq fra?
Ved ligevægt gælder der at reaktionshastigheden til højre og til venstre er den samme (det er derfor det er en "ligevægt"). k1(1-xeq) er reaktionshastigheden til højre og k2xeq er reaktionshastigheden til venstre.
Svarer denne ligning til det du skrev ovenover med ligevægtsloven for reaktionen: K=[B]/[A]
Jeg vil lige forstå det, da du ikke skriver Veq=k1(1-xeq)=k2*xeq i din besvarelser #7.
Svar #10
03. oktober 2018 af sansas
Jeg har fået styr på sp.1, så mange tak for hjælpen.
Her er deres svar til sp.2. https://imgur.com/a/lkuFRJk
Synes ikke rigtig det stemmer overens med dit svar?
Svar #11
03. oktober 2018 af Heptan
Spørgsmål 2: Ups, her glemte jeg at reaktionen er reversibel. :(
Reaktionen går altså også til venstre:
Til tiden t er [B] = [A]0 - [A]:
Når man integrerer det, så får man:
Isolerer man t får man:
Indsæt [A]0 = 0, [A]eq = 1 - 0,647, [A]t = 1 - 50%·0,647 og k-værdierne:
Svar #12
04. oktober 2018 af sansas
Må jeg spørge, hvor de får deres 1,83 fra?
Og hvorfor skriver du, at [A]0=0, men du skriver 1 ind. Og ved [A]t skriver du 1-50%*0,647, men skriver det ikke i selve ligningen. Beklager de mange spørgsmål, men jeg bliver simpelthen så forvirret, da de har andre tal og opstiller det på en anden måde. Den opgave har taget livet af mig.
Vil gerne sige tak for din hjælp og tålmodighed!
Svar #13
04. oktober 2018 af Heptan
Ups, grunden til det ikke giver mening er at jeg prøvede med B ([B]0 = 0 osv) og så udskiftede jeg med A ... ligningerne skulle gerne være korrekte, men det jeg skrev før ligningen er forkert.
Indsæt [A]0 = 0, [A]eq = 1 - 0,647, [A]t = 1 - 50%·0,647 og k-værdierne:
Der skulle stå [A]0 = 1, [A]eq = 0,647, [A]t = 50%·0,647 og k-værdierne.
Svar #14
1,83 er ligevægtskonstanten.
K = k1/k2 = 0,0075/0,0041 = 1,83
Og de bruger ligevægtskonstanten, fordi de har isoleret [B] i denne ligning:
så [B] = 1,83 · 1
Jeg synes det var lidt mærkeligt, så jeg gjorde det på en anden måde.
Svar #15
Ups har også stavet forkert i ligningerne ... så er det jo heller ikke nemt at forstå. Og #13 er også forkert. Jeg prøver lige en gang til:
#11 Blablabla ...
Indsæt [A]0 = 1, [A]eq = 1- 0,647, [A]t = 1- 50%·0,647 og k-værdierne.
Det er ikke sikkert at ligningerne er så nemme at forstå (integraler osv), men de tal der indsættes skulle gerne give mening ... Startkoncentrationen af α-glukose er 0 M, ligevægtskoncentrationen [A]eq = [A]0 - [B]eq og [A]t er koncentrationen af α-glukose til tiden t (dvs. tiden i opgave 2, når man har dannet halvdelen af blabla...).
Svar #16
Lige en sidste ting. Hvorfor skriver du ln(1-(1-0,647). Får du det fra i starten af reaktionen, hvor du skriver til tiden [B]=[A]0-[A]
Og igen i nævneren trækker du de 0,647 fra. Hvorfor egentlig?
Når jeg regner det ud får jeg i øvrigt -2. Men det skal jeg vel se born fra og skrive ln(2).?
Svar #17
De 0,647 er [B]eq.
Da der er stofbevarelse ([A] + [B] = 1 til enhver tid!), får man altså
[A]eq = 1 - [B]eq = 1 - 0,647
og
[A]t = 1 - [B]t
hvor [B]t = 50% [B]eq = 50% 0,647
Desuden ved vi jo at [A]0 = 1.
Så se på formlen og om tallene giver mening nu:
Den store parentes skulle gerne give +2 ... man må aldrig få et negativt tal. Måske har du glemt at gange ind i parenteserne ... parenteser er vigtige. -(a+b) = -a -b (eller også har jeg selv glemt det :P)
Svar #18
Og angående [A]eq ... det kommer af at
Jeg er ikke helt sikker på detaljerne omkring integreringen, men det er de gode til i matematikforum, hvis du er interesseret.
Svar #19
Husk at det er formlen i #15 der er korrekt. Den forkerte formel jeg skrev giver -2 så det er måske den du brugte...
Svar #20
Jeg ved godt, at det er måske for meget at spørge, men jeg vil ønske hvis jeg kunne få en ny besvarelse, som samler alle informationer. Det er utrolig brugbart for mig til eksamen, da jeg nu ikke helt kan finde rundt i det. Hvis det ikke kan lade sig gøre, er jeg ret taknemlig for din hjælp alligvel.